مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: نیمه اول امسال از محل مالیات و عوارض وصول شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده استان، ۶۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حساب بخش بهداشت و درمان استان واریز شد.

جعفر احسانی‌مهر  افزود: در اجرای بند “یک” ماده ۳۸ و ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب تیر سال ۱۴۰۰، یک ‌نهم مالیات‌ها و عوارض وصولی به‌ عنوان “مالیات سلامت” به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واریز می‌شود.

وی گفت: این مبلغ باید برای پیشگیری و پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای دارای ۲۰ هزار نفر جمعیت و پایین‌تر و جامعه عشایری (در چارچوب نظام ارجاع) هزینه شود.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی اظهار داشت: پس از تحقق هدف مذکور نسبت به تکمیل و تامین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت بیمارستان‌های مناطق توسعه‌نیافته، مصارف هیات امنای ارزی و ارتقای سطح بیمه بیماران صعب‌العلاج و افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی خارج از روستاها و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت نیز هزینه می‌شود.

وی همچنین از شناسایی ۹۷۰ خانه خالی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان مالیات برای این خانه‌ها تعیین شده است که صاحبان این خانه‌ها در صورت ارائه مدارک و مستندات مبنی بر سکونت در خانه، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

احسانی‌مهر بیان کرد: تعداد خانه‌های خالی شناسایی شده در استان بیش از هزار مورد بود که برخی از آنها با ارائه مستندات، از فهرست خانه‌های خالی حذف شدند.‌

وی افزود: طرح مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۱۳۹۹ برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تصویب شد که در خراسان جنوبی، این طرح فقط شامل شهر بیرجند مرکز استان می‌شود.