معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکل روشنایی باند فرودگاه طبس با پیگیری‌های صورت گرفته از محل اعتبارات متمم سفر اول رئیس جمهور به استان رفع می‌شود تا امکان پرواز هواپیما در شب نیز در این فرودگاه فراهم شود.

سید محمدرضا طالبی روز سه‌شنبه در حاشیه سومین نشست شورای پدافند غیرعامل استان خراسان جنوبی در سال جاری در جمع خبرنگاران افزود: در این جلسه مقرر شد مشکلات مربوط به باند فرودگاه طبس مرتفع شود و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته اعتبار مورد نیاز از محل ردیف متمم اعتبارات سفر رئیس جمهور تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: در شورای پدافند غیرعامل، چرایی شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که ۲ سال گذشته مرغداری‌های استان را تحت تاثیر قرار داد، بررسی و مشخص شد پرندگان مهاجر و نبود مراقبت لازم در مرغداری‌ها عامل انتقال بیماری بوده لذا برای جلوگیری از تکرار این حادثه، لازم است اداره کل دامپزشکی استان نسبت به تشکیل گروه‌های نظارت و آموزش اقدام کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه پدافند غیرعامل گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه دامپزشی یکی از این اقدامات است که طبق تفاهم‌نامه استانداری با سازمان دامپزشکی کشور ساختمان آزمایشگاه با استفاده از اعتبارات استانی ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تجهیز آن باید توسط سازمان دامپزشکی انجام شود که مقرر شد در سفر دوم رئیس جمهور اعتبارات مورد نیاز تامین شود.

وی افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، دستگاه‌های اجرایی توجه ویژه‌ای به دستورالعمل اجرایی نکوداشت هفته پدافند غیرعامل با شعار «برای مردم، پدافند دانش‌بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها و تداوم کارکردها» داشته باشند.

طالبی گفت: برای هرچه بهتر برگزاری هفته پدافند غیرعامل در استان رزمایش‌هایی تعریف شده که توسط دستگاه‌های اجرایی اجرا خواهد شد و در قالب این رزمایش‌ها، آمادگی زیرساخت‌های دستگاه‌های اجرایی مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تامین برق اضطراری در این مدت برق برخی دستگاه‌ها قطع خواهد شد که باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد در کمترین زمان برق اضطراری به مدار برگردد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: راه‌اندازی ژنراتورهای برق اضطراری در موارد قطعی برق در حوادثی نظیر زلزله، طوفان و سیل نیاز است که در این زمینه باید آمادگی لازم وجود داشته باشد.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده که در هفته پدافند غیرعامل صدا و سیما با استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه و مسوولان ذیربط نسبت به تبیین جایگاه پدافند غیرعامل اقدام کند.

طالبی یادآور شد: در بودجه ۱۴۰۱ دستگاه‌ها ملزم شدند یک درصد از اعتبارات تملک دارایی را در حوزه پدافند غیرعامل هزینه کنند که اهمیت این موضوع را در شرایط کنونی جامعه می‌رساند.

وی گفت: با توجه به اینکه دشمن از هر ظرفیتی علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کند و یکی از آنها هک سامانه‌هاست، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، سامانه‌های دستگاه‌های اجرایی ایمن‌سازی می‌شوند تا در استان دچار هک سایبری نشویم.

چهارم تا یازدهم آبان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور