دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: توقع مردم این است که با عوامل اغتشاش و ناامنی در جامعه برخورد قانونی مستحکم صورت گیرد و ثمره آن را مردم به‌زودی خواهند دید.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند افزود: دستگاه قضا نسبت به شناسایی و محاکمه لیدرهای اغتشاشات، اهتمام ویژه دارد و قوه قضاییه در این زمینه از هیچ تلاشی چشم‌پوشی نخواهد کرد.

وی گفت: از بدو شکل‌گیری جریانات اخیر با تاکید شورای تامین استان همه تلاش بر این بوده که کسی بی جهت دستگیر نشود اما با کسانی که به عنوان لیدر علیه امنیت کشور اقدام کردند، طبق قانون رفتار خواهد شد.

دادستان بیرجند اظهار داشت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، رشد فرهنگی و آگاهی سیاسی مردم مورد توجه قرار گرفته اما کافی نیست زیرا دنیا دهکده است و تبادل اندیشه و افکار خیلی زود صورت می‌گیرد.

وی افزود: ما باید تلاش خود را نسبت به گذشته مضاعف کنیم و در حوزه شهری اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت به‌صورت کارشناسی شده مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام نسایی زهان تصریح کرد: کار نباید فله‌ای انجام شود بلکه باید پشتوانه علمی و کارشناسی داشته باشد و تا زمانی که برنامه نداشته باشیم مشکلی حل نخواهد شد.

وی گفت: در دوره جدید کاهش اطاله دادرسی را در دستور کار داریم و با افزایش انگیزه در کارکنان طی ۲ سال متوالی دارای عملکرد مثبت هستیم.

۱۰۰ درصد ابلاغیه‌های قضایی الکترونیکی است 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد ابلاغیه‌های قضایی در استان به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود که گامی موثر در حفظ حقوق شهروندی و افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌هاست.

وی گفت: امسال هزار و ۶۷۹ مورد سرکشی از زندان‌های استان توسط قضات انجام شد که این اقدام در راستای رعایت حقوق زندانیان صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام نسایی زهان با بیان اینکه بیش از چهار هزار زندانی در زندان‌های خراسان جنوبی به سر می‌برند افزود: ساماندهی زندان‌های استان همواره در دستور کار است و به تناسب جمعیت بیشترین زندانی را داریم که ۳۲ درصد از سایر استان‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه خانواده زندانیان بیشترین آسیب را می‌بینند اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۹ میلیارد تومان به خانواده‌های زندانیان کمک شده که در جلوگیری از بسیاری ناهنجاری‌ها موثر است.

دادستان بیرجند گفت: نظارت بر عملکرد ضابطین از دیگر اقداماتی است که مورد توجه ویژه قرار گرفته و این اقدام در راستای تامین امنیت مردم است.

وی به موضوعات تنظیم بازار اشاره کرد و افزود: در رابطه با گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ تصمیماتی گرفته شد که قیمت کالا برای مردم کنترل شود و در رابطه با اقساط طرح نهضت ملی مسکن نیز نامه‌نگاری‌های لازم در این زمینه صورت گرفته که تسهیلات افزایش پیدا کند.

حجت‌الاسلام نسایی زهان اظهار داشت: در رابطه با بازار چون خراسان جنوبی از ظرفیت ریلی برخوردار نیست شاهد افزایش کرایه هستیم اما باز هم وضعیت بازار نسبت به سایر بازارهای کشور بهتر است.

لزوم توجه دستگاه قضا به تخلفات ساختمانی

شهردار بیرجند هم در این نشست گفت: با توجه به میزان ساخت و سازها در مرکز استان این وضعیت همکاری بیش از پیش دستگاه قضا را در برخورد با تخلفات ساختمانی می‎‌طلبد.

مهدی بهترین اظهار داشت: قبل از این تمامی حکم‌های پلمب ساختمان توسط دستگاه قضا صادر می‌شد که ضمانت اجرایی بیشتری نسبت به حکم‌های پلمب اداره اجرائیات شهرداری دارد.

وی گفت: اداره اجرائیات شهرداری با ۴۵ نیرو به‌صورت شبانه‌روزی فعال است و مراحل ساختمانی شهر را کنترل می‌کند لذا سعی بر این است که در مراحل اولیه، تخلفات شناسایی شود.

شهردار بیرجند تاکید کرد: برخی از این ساختمان‌ها نیازمند دستور پلمب است که تقاضا داریم دادستانی نسبت به همکاری بیشتر برای تحقق ضمانت اجرایی اقدام کند.

وی گفت: شهرداری بیرجند رابطه خوبی به دلیل نوع مسئولیت با دستگاه قضا دارد و در انجمن حمایت از زندانیان تمامی مواردی که انجام شده با نظر مثبت اعضای شورای اسلامی شهر بوده است.

بهترین افزود: سال گذشته بیش از ۱۵۰ نیرو از انجمن را برای حمایت از خانواده زندانیان به کارگیری کردیم و این همکاری ادامه خواهد یافت.

تغییر کاربری اراضی پیگیری شود

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۲۷ هزار متر مربع از اراضی شهر بیرجند که کاربری‌های دیگر داشته‌اند به کاربری تجاری و مسکونی تبدیل شده و باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

رضا حسنی صفت افزود: این اراضی دارای کاربری‌های آموزشی، فرهنگی، مذهبی و خدمات اداری بوده‌اند.

وی گفت: برخی سازمان‌ها در ساخت و ساز، خود را ملزم به پایان کار نمی‌دانند و برخی دستگاه‌ها هم اجازه نمی‌دهند کارشناسان شهرداری ورود کنند که یکی از مهمترین آن مخازن سوختی شمال شهر بیرجند است.

رئیس شورای شهر بیرجند اظهار داشت: باید کارشناسان در این نقطه حضور یابند تا مشکلات بررسی شود و اگر امکان ایمن‌سازی وجود داشته باشد دستورات لازم داده در غیر این صورت امکان ساماندهی در منطقه دیگر فراهم شود.