?معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: فضاهای شهری و روستایی استان در سایه افزایش چشمگیر اعتبارات شهرداری ها و دهیاری ها متحول شده است.
میر جعفریان با بیان این مطلب در برنامه زنده تلویزیونی” گفتمان هفته” شبکه خاوران خاطرنشان کرد:علیرغم محدودیت های مالی دولت، با پیگیری های جدی شخص استاندار، اعتبارات شهرداری ها و دهیاری های استان در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
?وی تأکید کرد: میزان اعتبارات تزریق شده به شهرداری ها ۶۳ درصد و به دهیاری ها ۷۰ درصد رشد داشته است.
?به گفته وی؛ توسعه فضاهای سبز شهری، بهسازی معابر، ایجاد کمربند سبز و زیباسازی ورودی های شهرها و روستاها از جمله طرح هایی است که از سال گذشته در سطح روستاها و شهرها عملیاتی شده است.
?معاون استاندار، توجه به توسعه فضای سبز شهرها و روستاها را از برنامه‌های اولویت دار استان از سال گذشته تاکنون عنوان کرد و گفت: در همین راستا با مساعدت استاندار احداث ۲۹ پارک در ۲۹ شهر استان در برنامه کاری شهرداران قرار گرفت.
?میرجعفریان با اشاره به این که پروژه احداث این پارک ها به طور میانگین ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت:با احداث این پارک ها سرانه فضای سبز استان از ۶ مترمربع به میانگین کشوری ۸ مترمربع می رسد.
?وی ادامه داد:از دیگر اقداماتی که به منظور توسعه فضاهای سبز عملیاتی شد، اجرای کمربند سبز در شهرها و کاشت درخت در ورودی‌ و خروجی روستاهاست.
?به گفته وی؛ این طرح، ضمن افزایش سرانه فضای سبز و کمک به بانشاط سازی محیط، مانع توسعه نامتوازن شهرها و روستاها شده و از بروز گرد و غبار جلوگیری می کند.

?معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در ادامه از هدف گذاری های صورت گرفته برای بازآفرینی محلات هدف و بهسازی بافت های فرسوده گفت و خاطر نشان کرد: در حال حاضر هزار و ۱۰۰ هکتار از بافت های فرسوده شهرهای استان، طرح مصوب دارد که طی آن وضعیت موجود بافت ها به طول کامل نیاز سنجی گشته و بر همین اساس نقشه راهی شامل زیرساخت‌ های درمانی، آموزشی، ورزشی و فضای سبز تهیه شده است.
?میرجعفریان متذکر شد: در راستای احیای بافت‌های فرسوده، مشوق های ویژه ای از جمله لحاظ تراکم بالا و پرداخت تسهیلات خاص بانکی درنظر گرفته شده است.
?وی با اشاره به اینکه شهروندان ساکن در این مناطق می توانند با مراجعه به راه و شهرسازی و شهرداری از این تسهیلات بهره مند شوند، اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، چنانچه تعدادی از اهالی واحدهای خود را تجمیع نمایند می توانند با قطعات بزرگتر از تراکم بیشتری برخوردار شوند و واحدهای مناسب تری احداث کنند.
?معاون استاندار در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت طرح های جامع و تفصیلی ۳۰ شهر و طرح های هادی ۱۷۸۰ روستای استان اشاره کرد و گفت: با توجه به تازه تأسیس بودن برخی شهرهای استان، در حال حاضر ۱۹ شهر استان طرح جامع و ۱۵ شهر هم طرح تفصیلی دارند.
?میرجعفریان با تأکید بر عمر ۱۰ ساله طرح های جامع افزود: در برخی شهرها مثل بیرجند، طرح جامع نیاز به بازنگری دارد و در حال تدوین است.
?وی یادآور شد: از مجموع ۱۷۸۰ روستای استان، ۹۰۰ روستا بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارد که از این تعداد برای ۵۰ درصد روستا طرح هادی تهیه شده و بیش از ۴۰ درصد این طرح های هادی اجرا شده است.
?به گفته وی؛ طرح های جامع شهری و هادی روستایی، محدوده و حریم مناطق را تعیین می کند تا مانع ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر اصولی شده از لطمه به منظر و سیمای منطقه جلوگیری می کند.