فرماندار نهبندان گفت: اجرای طرح هاب شتر سهم مهمی در تولید اشتغال خواهد داشت و برای تبدیل شدن این منطقه به هاب و قطب پرورش شتر، زیرساخت‌هایی لازم است که بخشی از آن انجام و بخشی در حال اجراست.

مجید بیکی با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن این شهرستان به هاب منطقه ای شتر، اظهار کرد: انتقال آب شرب به مناطق مستعد شترداری به طول ۱۰۰ کیلومتر، احداث ایستگاه مطالعه و تحقیقات شتر و پرداخت تسهیلات کم‌بهره به شترداران از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز است.

وی افزود: در این راستا مجتمع پرواربندی شتر به ظرفیت ۵۰۰۰ نفر و مساحت ۳۰ هکتار احداث و تعاونی شترداران داشتی نهبندان و تعاونی شترداران جنگ( پرواری) شهرستان تشکیل شده است.

فرماندار نهبندان از اعطای تسهیلات به بیش از ۳۰ طرح پرورش شتر داشتی و پرواری و سه طرح پرورششتر شیری  با ظرفیت‌های مختلف به مبلغ بیش از سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان  خبر داد و گفت: راه‌اندازی طرح پرورش شتر ۳۰۰ نفری چاهداشی با مشارکت دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری  و صدور موافقت اصولی طرح پرورش شتر ۳۰۰ نفری برای شرکت توسعه گری پردیس وابسته به بنیاد برکت از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.

بیکی از مشخص شدن اراضی مربوطه برای اجرای این طرح به میزان ۷ هکتار و اخذ استعلامات لازم از ادارات و ارسال به کارگروه امور زیربنایی استان، خبر داد.

وی با اشاره به تولیدات شهرستان در بخش فرآورده‌های شتر، افزود: این شهرستان سالانه ۲۰ تن الیاف، ۵۴۰۰ تن شیر و ۱۵۵۰ تن گوشت تولید می‌کند.

فرماندار نهبندان با اشاره به فعالیت ۱۴ واحد پرواربندی صنعتی فعال با ظرفیت ۶۰۰۰ نفر ، چهار واحد شتر داشتی صنعتی فعال با ظرفیت ۳۲۰ نفر و سه هزار واحد داشتی سنتی با ظرفیت ۹۷۰۰ نفر اظهار کرد: کارخانه شیر شتر با ظرفیت سالانه ۶۶۰۰ تن، میزان سرمایه ثابت ۳۱۷۳۵  در زمینی به مساحت سه هکتار در  سال ۸۹ کلنگ‌زنی شده است.

بیکی با بیان اینکه تعداد اشتغال ایجادی مورد نظر در این کارخانه  ۳۸ نفر است، افزود: تسهیلات مصوب طرح دو میلیارد تومان بوده که یک میلیارد و دویست میلون تومان از محل صندوق توسعه کشاورزی و ۸۰۰ میلیون تومان از محل فنی اعتباری به عاملیت بانک کشاورزی بوده است .

وی با اشاره به اینکه تسهیلات آزاد سازی شده تاکنون مبلغ یک میلیارد تومان است، تصریح کرد: تاکنون جلسات متعددی درخصوص رفع مشکلات این واحد تولیدی با حضور فرمانداران، نمایندگان مجلس، مسئولین جهادکشاورزی و بانک کشاورزی استان و شهرستان و سرمایه‌گذار طرح برگزار شده است .

فرماندار نهبندان ادامه داد: حصار کشی کامل محل اجرای پروژه، حفر و تجهیز چاه آب و انتقال آب به محل پروژه، اجرای خط برق ، ساخت منابع ذخیره آب و فاضلاب ، ساخت سرایداری ، احداث سوله از اقدامات انجام شده بوده و  پیشرفت کلی این طرح ۶۵ درصد است.

بیکی ادامه داد: در حال حاضر تمامی عملیات ساختمانی طرح به اتمام رسیده و با توجه به زمانبر شدن مدت اجرای طرح و افزایش قیمت مصالح و تجهیزات و عدم جوابگوی تسهیلات در نظر گرفته شده اولیه، سرمایه‌گذار طرح متقاضی حداقل چهار میلیارد تومان تسهیلات جهت خرید ماشین آلات است.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به قول‌های داده شده امیدواریم در هفته دولت سال آینده این طرح مهم به بهره‌برداری برسد، افزود: طرح هاب شتر برای اولین بار در سفر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) کشور مطرح شد و با توجه به رسالت ستاد اجرایی و بنیاد برکت کشور و انتخاب معین اقتصادی این شهرستان در تفاهم‌نامه منعقده در جریان سفر معاون اول رئیس جمهور به استان عنوان شد.

فرماندار نهبندان بیان کرد: مقرر شد با توجه به ظرفیت بالای شهرستان در بحث پرورش شتر و همچنین همجواری با کشور افغانستان و استان سیستان و بلوچستان، این طرح در نقطه‌ای مناسب اجرا شود که با توجه به چندین سفر مسئولین بنیاد برکت کشور و همچنین همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در منطقه حیدرآباد مکان‌یابی انجام و استعلامات مربوط به واگذاری اراضی ۷ هکتار از اراضی اخذ و به کارگروه امور زیربنایی استان ارسال شده و سایر امورات انجام و در دست اقدام است.

بیکی یادآور شد: امیدواریم با اجرای این طرح گام مهمی در ایجاد اشتغال و همچنین افزایش تولیدات و محصولات و فرآورده‌های شتر در شهرستان برداشته شود و با توجه به بهره‌برداری از کارخانه شیر در آینده این طرح می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.