دبیر کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملیدبیر کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشکگفت: ورود شرکت‌های دانش بنیان و تولید فرآورده‌های جدید از زرشک از جمله مهم‌ترین مواردی است که در جشنواره ملی زرشک به دنبال آن هستیم.

سید مجتبی حسینی، امروز سه شنبه ۱۲ مهر به رسانه‌های گروهی گفت: در بحث ورود علم به تولید زرشک و کارهای تحقیقاتی در استان خراسان جنوبی دانشکده کشاورزی مستقر است ‌که در مقاطع مختلف دانشجو می‌پذیرد.

، وی با بیان اینکه علاوه بر این مراکز تحقیقاتی و علمی در حوزه‌های کشاورزی فعالیت می‌کنند، افزود: یکی از محورهای اصلی فعالیت در محصولات مزیت دار استان و مهم ترین آن بحث زرشک است که در این راستا در حیطه‌های مختلف علمی از جمله کاشت، داشت، برداشت، فیزیولوژی تولید و پس از تولید و همچنین فرآوری محصول اقدامات زیادی انجام شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بحث فرآوری محصولات در استان، اظهار کرد: در حوزه پایداری تولید، بررسی برخی چالش‌ها و مشکلات زرشک، کار تحقیقاتی انجام شده و به مراحل خوبی رسیده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از معیشت جامعه روستایی استان وابسته به این محصول است، تصریح کرد: سعی شده متناسب با نیازی که وجود دارد بر روی عناوین تحقیقاتی کار شود و برای چالش‌هایی که در حوزه زرشک وجود دارد چاره اندیشی شود.

دبیر کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک بیان کرد: باتوجه به اینکه انحصار کامل تولید زرشک را در کشور داریم مراکز تحقیقاتی استان در این حوزه‌ها ورود خوبی داشته‌اند؛ به طور مثال در بحث حل معضل زنگ زرشک در شهرستان اقدامات خوبی انجام شده و سعی شد متناسب با مشکل چاره اندیشی شود. 

حسینی ادامه داد: در حوزه فرآوری و تولید محصولات نیاز داریم کارهای بیشتری انجام و ارتباط بین شرکت‌های فناور و دانش بنیان که در این حوزه دارای ایده هستند با تولید و تولیدکنندگان برقرار شود تا بتوانیم زرشک را از حالت تک مصرفی خارج کنیم. 

وی با بیان اینکه در این حوزه نیاز به کار بیشتری است چراکه در استان خلاء وجود دارد و یکی از محورهای اساسی جشنواره ملی زرشک پر کردن همین خلاء است، تصریح کرد: یکی از محورهای بسیار مهم این است که ما نیاز داریم در حوزه زرشک تکنولوژی‌ها را وارد چرخه تولید ‌کنیم که در این راستا کارهایی صورت گرفته اما نیازمند فعالیت بیشتر و ایده پردازی قوی تر هستیم.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه در ۵ شهرستان استان برگزار می‌شود تا بازاریابی، معرفی و فروش این محصول دوباره رونق گیرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور