مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: امسال به دلیل خشکسالی و گرمای هوا آبرسانی سیار به عشایر استان ۲ برابر شده است و در حال حاضر به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری با ۲۳ دستگاه تانکر آبرسانی می‌شود.

مهدی عصمتی‌پور افزود: سال گذشته آبرسانی سیار به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری انجام می‌شد که به دلیل خشک شدن قنوات، چاه‌های مالداری و چشمه‌های عشایر این تعداد در سال جاری به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: این آبرسانی‌ها در جهت تامین آب شرب عشایر همچنین تامین آب دام آنان است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: با ثبت درخواست عشایر در سامانه، در کمتر از یک روز آب شرب سالم به محلات عشایری ارسال می‌شود ولی متاسفانه به دلیل خشک شدن ۲۴۰ چاه مالداری و درخواست‌های زیاد برای تامین آب دام عشایر، آبرسانی برای دام کمی بیشتر زمان می‌برد و تلاش ما ارسال به موقع آب برای عشایر و دام آنان است.

وی مهمترین مشکل در زمینه تامین آب عشایر را کمبود اعتبار دانست و اضافه کرد: نیاز است درخصوص آبرسانی به عشایر توجه ویژه برای تامین اعتبار داشته‌ باشیم تا تابستان گرم امسال را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

عصمتی‌پور افزود: در زمینه آبرسانی سیار به عشایر ۲ میلیارد تومان دیون داریم و نیازمند تخصیص ویژه در اعتبارات هستیم چرا که علیرغم تلاش درخصوص تامین آب عشایر همچنان برخی محلات عشایری با کمبود آب مواجه هستند.

وی گفت: همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم که آب عشایر را به موقع و در حد نیاز تامین کنیم تا در فصل تابستان دچار مشکل نشوند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی درباره تکمیل پروژه آبرسانی دائم و پایدار به محله عشایری چاه یوسف و قیصار در شهرستان قاینات گفت: چاه آب این منطقه با دبی پنج لیتر در ثانیه حفر شده و از کیفیت خوبی برخوردار است.

وی افزود: کار مطالعه این پروژه با خط انتقال ۴۵ کیلومتر به پایان رسیده و ۱۷ محله عشایری را شامل می‌شود که برای اجرای آن اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده و به محض تامین اعتبار کار آن شروع می‌شود.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

کاهش بارندگی بی‌سابقه در سال آبی جاری و تداوم خشکسالی، زندگی و تولید جامعه عشایری خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و آنان را در زمینه تامین آب و علوفه مورد نیاز دام خود با مشکلاتی مواجه کرده است.

با این وجود مسوولان استان با پشتیبانی سازمان امور عشایر ایران در ماه‌های اخیر اقدامات حمایتی را آغاز کردند که راه‌اندازی قرارگاه استانی آب، خرید تضمینی دام عشایر و پرداخت تسهیلات از جمله آنهاست.