نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: راه‌های ترانزیتی که در استان خراسان جنوبی وجود دارد، مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در دیدار نوروزی مدیران کل راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی ضمن تبریک سال جدید و فرارسیدن میلاد حضرت مهدی (عج) افزود: چندی پیش که تصادفی در یکی از این مسیرها صورت گرفته بود، گفتند این راه روستایی است اما استفاده ترانزیتی می‌شود؛ خیلی از پروژه‌ها در استان نسبت به سایر استان‌ها عقب مانده است و با توجه به جدیتی که در شما (مدیرکل راه و شهرسازی استان) وجود دارد باید به صورت مستند و مستدل از مقامات بالایی مطالبه کنید.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با وجود جمعیت پایین اما راه‌های مواصلاتی زیادی دارد و با عقب ماندگی‌هایی روبه‌رو است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: راه مواصلاتی بیرجند – قاین باید خیلی زودتر از اینها به سرانجام می‌رسید.

وی ادامه داد: در این هشت سال اخیر مسکن آسیب‌های فراوانی دید و برای مردم مشکلات زیادی ایجاد شد؛ آن وزیری هم که بعد از ۶ سال از وزارتخانه می‌رود و می‌گوید من افتخار می‌کنم که یک مسکن هم نساختم، نتیجه‌اش همین می‌شود، پس آن وزارتخانه برای چه بود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: مسکن به معنای جایی است که انسان در آنجا سکون پیدا می‌کند و پس از درگیری هایی که یک انسان در جامعه و کارش وجود دارد، روان و اعصابش را در خانه آرامش می‌دهد، اما در شهر بیرجند برخی ساختمان‌سازی‌ها باعث برهم ریختن آرامش مردم شده و دلیل‌اش این است که وسط کوچه‌ها و بین خانه‌ها یک یا دو طبقه برج می‌سازند.

وی اظهار داشت: برج ساختن ایرادی ندارد اما بالای خانه مردم که نمی‌شود.

امام جمعه بیرجند افزود: بخش عظیمی از شهر بیرجند بعد از انقلاب ساخته شده است که باید بخشی از شهر برای برج‌سازی پیش بینی می‌شد و بخشی برای خانه‌های یک طبقه و کسی نیست برای این خلاف‌های صورت گرفته مسئولیت قبول کند؛ وقتی هم فرد سازنده خلاف قانون عمل می‌کند شهرداری پولش را می‌گیرد، هنگامی هم که زلزله صورت گیرد، باعث خسارت زدن به همه می‌شود.

وی تصریح کرد: با این شیوه ساخت و ساز وقتی تصویر هوایی بیرجند را نشان می‌دهد آدم خجالت می‌کشد این نوع شهرسازی را می‌بیند؛ برخی ساختمان‌های بلندی که بنا می‌شود باعث ضرر خانه‌های بقیه شده، از طرفی آرامش اعضای خانه را از بین برده و بر خانه‌ها اشراف پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: در تهران در شهرکی زندگی می‌کردیم به نام شهرک امیرالمومنین (ع) و با وجودی که برج‌سازی شده اما حفاظ، نور و فرهنگ مسلمانی بسیار رعایت شده بود.

وی افزود: اگر می‌خواهند برج بسازند با یک شیوه مشخص و در یک مکان مشخص ساخته شود نه اینکه امروز حرف اول و آخر هر خلافی را پول می‌زند، هر کس پول داشته باشد می‌تواند هر کاری بکند این که نشد شهرسازی؛ صدای هیچ کس هم به هیچ جا نمی‌رسد چرا که پول ندارند لذا بی‌تفاوتی نسبت به درد مردم درست نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: چرا هنگام شهرسازی دقت نمی‌شود و کوچه‌ها را به نحوی می‌سازند که حتی مردم برای عبور و مرور دچار مشکل می‌شوند؛ شهرداری با کمیسیون‌هایی که تشکیل می‌دهد، جلوی جرم و خلاف را نمی‌گیرد بلکه با اشکال مختلف کار را هموار می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: در زمان مدیریت سابق بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی بارها تذکراتی داده شد، چرا اطلاع‌رسانی‌های درستی صورت نمی‌گیرد و باعث تبلیغات سوء می‌شوند که مدیران استانی مشکل را در مقامات بالادستی می‌دانستند اما در سال اخیر با حضور آقای فتاح در بنیاد مستضعفان، آقای بختیاری در کمیته امداد و آقای مخبر در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بخش عظیمی از باری که بر قشر کم‌درآمد تحمیل شده بود را به دوش گرفتند و وارد میدان خدمت‌رسانی شدند و به یاری مردم شتافتند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: البته کمک‌رسانی بسیج و گروه‌های مردمی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه در نوع خود بسیار شایسته بود.

وی با اشاره به اینکه مدیران استانی (دستگاه‌های یادشده) همواره باید اطلاع‌رسانی‌های اقدامات صورت گرفته خود را به مردم داشته باشند گفت: خدا به مسوولان توفیقی داده که در این مقطع که کار اقتصادی، جهاد و فرهنگ است، مشکل مردم را حل