عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) گفت: ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی ناشناخته است در حالی که این منطقه جزو تمدن‌های بزرگ دنیاست.

علی‌محمد ولوی روز چهارشنبه در آیین نکوداشتی که به منظور شخصیت علمی وی در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: خراسان جنوبی از جنوب به تمدن شهر سوخته، از غرب به تمدنی بزرگ و در شمال تمدن خوارزم قرار گرفته که در این تمدن پنج هزار ساله اتفاقات مهمی رقم خورده است.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی ناشناخته مانده و نشانه‌های بارزی در ارتباط با این تمدن عظیم وجود ندارد جز در آثاری تحقیقی که شکسته بسته مواردی پیدا می‌شود.

ولوی یادآور شد: شک ندارم در تپه‌های باستانی این منطقه تمدن‌هایی خوابیده که باستان‌شناسان و زبان‌شناسان زحمت کافی را برای شناسایی آن نکشیدند، زبانی که در این منطقه تکلم می‌شود باقی‌مانده زبان پهلوی و فارسی میانه است که اگر ابعادش خوب شناسایی شود گنجینه‌ای ارزشمند برای فرهنگستان‌های علم و ادب خواهد بود.

وی اظهار داشت: در حوزه تاریخ شفاهی، آثار باستانی، فرهنگ عامه، آداب و رسوم و تاریخ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حوزه خراسان جنوبی منطقه‌ای مظلوم و ناشناخته است.

وی با بیان اینکه انسان عالم و بی‌مدعا در این استان کم نبودند افزود: عناوینی که ذاتا متعلق به این منطقه‌اند اما چون کار علمی برای شناسایی آن انجام نشده از این حیث عقب مانده است.

تاریخ‌شناس دانشگاه الزهرا(س) تصریح کرد: دانشگاه دست از تعارفات بردارد و با همتی جانانه در رشته‌های مختلف جامعه‌شناسی، جغرافیا، باستان‌شناسی منطقه را شناسایی و احیا کند تا این شکاف فرهنگی از رهگذر این مطالعات جبران شود.

وی با بیان اینکه برای رفع مظلومیت تاریخی باید مفاخر استان احیا شوند، افزود: در این استان فرهنگ و تمدنی وجود داشته که به اندازه ۱۰ چاه نفت می‌توان اشتغالزایی کرد.

ولوی یادآور شد: این‌همه آثاری که در منطقه هست یکی پس از دیگری تخریب می‌شود که دستگاه‌های اجرایی به خصوص استاندار و فرماندار باید توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشند تا شاهد فاجعه تاریخی در استان نباشیم.

وی با بیان این سخن میرزای شیرازی که می‌گوید جامعه‌ای که علما در خانه سیاستمداران می‌روند هیچ نشانه‌ای از اسلام ندارد، تاکید کرد: مدیران تواضع کنند و در خانه علما را بزنند تا بنیادهای علمی تشکیل و خطاهای تاریخی مرتفع شود.

ولوی در ادامه با مشارکت ۱۰۰ میلیون تومانی در احداث بنیادی که با حضور همه نخبگان بتواند خلاءهای تاریخی استان را شناسایی کند تصریح کرد: پیشنهاد تاسیس این بنیاد به رئیس دانشگاه بیرجند داده شده است که امیدوارم با آغاز به کار این بنیاد توانمندی‌های بالقوه استان شکوفا شود.

دکتر علی‌محمد ولوی اهل بیرجند و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) موسس بنیاد ایرانی تاریخ و مولف و نویسنده چندین کتاب و مقاله فاخر است.

در ادامه این آیین از کتاب ارج‌نامه دکتر علی‌محمد ولوی رونمایی شد.