مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: ارگ کلاه فرنگی شهر بیرجند که به دلایلی در طول سال بسته بود در ایام نوروز برای بازدید گردشگران و علاقمندان باز است.

 هادی شاه‌وردی روز شنبه دراین باره افزود: بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای بهسازی ارگ کلاه فرنگی بیرجند هزینه شده است.

وی اظهار کرد: ارگ کلاه فرنگی بیرجند به عنوان سرمایه ملی و هویت بیرجند در مرکز خراسان جنوبی واقع شده و از جایگاه ویژه‌ای در بین آثار ارزشمند تاریخی این دیار کویری برخوردار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته این اثر تاریخی به صورت موقت راه‌اندازی شده بود، افزود: امسال این بنا با نورپردازی، تفکیک بنا و مناسب سازی برای بازدید عموم مردم آماده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد منابع به صورت استانی و ۲۰ درصد آن از منابع ملی تامین شد، عنوان کرد: برای تکمیل بازسازی این اثر تاریخی و ایجاد موزه سیاسی استان و فضاسازی مناسب حدود ۲۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

شاه‌وردی عنوان کرد: علاقمندان می‌توانند برای بازدید از ارگ کلاه فرنگی و باغ رحیم‌آباد همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ از این مکان‌ها دیدن کنند.

وی از بازسازی، نورپردازی و محوطه سازی باغ رحیم‌آباد بیرجند نیز خبر داد و گفت: تاکنون برای این باغ که قدیمی‌ترین کاج کهنسال استان در آن واقع شده و گونه‌های گیاهی منحصر به فردی دارد حدود ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۲۰ میلیارد ریال آن برای نورپردازی بوده است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور