#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: بسیاری از مسائل روزمره و مشکلات جامعه به بی‌تقوایی بر می‌گردد و ماه رمضان فرصت بازگشت به خویشتن خویش است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در خطبه‌های اولین نماز جمعه بیرجند در سال جدید که در مسجد جامع المهدی (عج) اقامه شد، افزود: تقوا قانون ذی‌شمول مشرف به همه قوانین است لذا بدون رعایت تقوا همه چیز از بین می‌رود.

وی گفت: نعمت‌هایی که خداوند به ما داده، بسیار زیاد بوده اما مطلق نیست و اگر شروط نعمت را رعایت نکنیم نعمت به نقمت تغییر پیدا کرده و عذاب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: تقوا یعنی ملاحظه و گاهی پرهیز از آنچه برای صحت و سلامت ما آفت است لذا سلامت جسم و روح را باید حفظ کرد و چنانچه این کار را به‌درستی انجام دادیم، یعنی تقوا داریم.

وی با بیان اینکه ریاست‌طلبی، شهوت، اعتیاد به روان‌گردان‌ها و مواد مخدر همه می‌تواند زمینه برای از بین بردن تقوا باشد افزود: اگر فردی تقوا داشته باشد دلیلی ندارد گناه یا قانون‌شکنی کند و گاهی یک جمله از روی بی‌تقوایی ممکن است فتنه درست کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی یادآور شد: آثار بعد از مرگ بی‌تقوایی بسیار بدتر از آثار دنیایی آن است لذا قبل از انجام هر کاری و حرفی باید ابتدا فکر کرد و  بزرگترین توشه راه آخرت تقوا است که امیدواریم این توشه الهی را حفظ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ماه رمضان را ماه احیای اراده‌ها نامید و گفت: ماه رمضان یک کلید است که با زدن آن راه باز می‌شود و افرادی که با اراده عبودیت، بندگی و اخلاص و برای بازیابی خود به این مهمانخانه الهی ورود پیدا کرده و تقوا را رعایت کنند می‌توانند به درجات بالای ایمان برسند.

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم افزود: حقیقت ماه رمضان عید و به معنای برگشتن به خویشتن خویش است.

وی با بیان اینکه ما انسان هستیم و انسان از عالم قدس است اظهار داشت: خدا یکی از نعمت‌های بزرگ خود یعنی ماه رمضان را به انسان‌ها داده تا فرصت و تقوا پیدا کنند چراکه در دل این ماه مبارک سرنوشت من و شما را در لیله‌القدر تعیین کرده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به تمایز و امتیاز انسان با باقی موجودات تصریح کرد: یکی از شاخص‌ترین امتیازهای انسان موضوع اراده است و اراده آن موهبت بزرگ الهی است که به ما اختیار و انتخاب می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه اختیار و انتخاب به کار ما ارزش می‌دهد گفت: اگر موجود مجبوری مانند سنگ بودیم ارزشی نداشت ولو از وجود آن خیرها برخیزد اما به عنوان انسان میلیون‌ها راه جلوی ما وجود دارد که باید انتخاب‌گر باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: از میان همه این راه‌ها برای هر کاری، نگاهی و گفتاری می‌توانیم چند انتخاب داشته باشیم اما از بی‌نهایت به ما یک فرصت داده شده است.

وی با بیان اینکه اراده برای انسان یک باب اعجاز باز می‌کند یادآور شد: بنابراین انسان کاملا می‌تواند در مقابل انگیزه‌های مختلف عاطفی، غریزی و انواع و اقسام مسایل حاکم شده و آنها را زیر پا بگذارد.

خطیب جمعه بیرجند گفت: یکی از مسایل بارز، نسخه پزشک است که انسان برخلاف خواسته‌ها، غرایز و امیال نسخه پزشک را اجرا می‌کند؛ نسخه کلاس درس یا نسخه کار اداری را اجرا می‌کند بنابراین شما حاکم هستید.

وی گفت: انسان تا خداگونه شدن راه دارد و این حقیقت قدسی بوده و افسانه نیست، آنچه را شما از کرامات اهل عبودیت و بندگی خدا، از معجزات و آیات پیامبران می‌‍شنوید مظاهر همین مطلب است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه آدم معمولی راه را منزل به منزل طی و سلوک می‌کند اظهار داشت: حدود یکصد هزار کرامت به مرحوم آقا شیخ حسنعلی اصفهانی داده شده که هر کدام را ببینیم می‌گویم آیا شدنی است؛ بله شدنی است.

وی بیان کرد: اصولا اراده انسان به گونه‌ای است که اگر چنانچه بر نفس غالب شود به آن ریاضت گفته می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید از فرصت ماه رمضان نهایت استفاده را برای احیای اراده و بازیابی خود ببریم گفت: بزرگانی که قدر این ظرفیت‌ها را دانسته‌اند کوله‌بار آخرت را پر از معنویت کرده و از آثار حسنه دنیوی و مادی بهره‌مند شده‌اند.