#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: برای فائق آمدن بر مشکلات شیوع بیماری کرونا، چاره‌ای جز پیاده‌سازی مدیریت بومی نداریم و در شرایط فعلی با توجه به میزان شیوع بالای بیماری در استان، نیازمند کار جهادی و تصمیم‌گیری‌های سریع هستیم.

حمید ملانوری در نخستین نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا به ریاست وی که روز یکشنبه برگزار شد، افزود: مدیریت بومی و تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای شرایط محلی و منطقه‌ای، دست ما را در مهار بیماری بازتر می‌کند.

وی گفت: اگر برای اجرای برنامه‌ها و محدودیت‌ها منتظر اعلام نظر ستاد ملی کرونا بمانیم، مشکلات موجود به زودی حل نخواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بحران پیش آمده در اثر شیوع کرونا در استان تصریح کرد: کرونا، بحرانی است که هم به صورت مستقیم با سلامت جامعه ارتباط دارد، هم اینکه هزینه‌های بسیار زیادی را بر مردم و دولت تحمیل کرده و درآمدها را بسیار کاهش داده است.

وی گفت: در این موقعیت، تصمیم‌گیری‌ها باید به گونه‌ای باشد که با لحاظ تمامی جوانب امور، تبعاتی برای دیگر بخش‌ها و حوزه‌ها نداشته باشد.

ملانوری افزود: برای مثال اگر قرار است برای تعطیلی واحدهای صنفی تصمیمی اتخاذ شود باید برای جبران کاهش درآمدهای اصناف نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مصوبات ستاد استانی کرونا حاصل خرد جمعی است متذکر شد: ما باید با بارش افکار عمومی به تصمیمی واحد برسیم و برای اجرایی شدن آن هم قاطعانه برخورد کنیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی از همراهی‌های مردم در ۲ دوره قبلی شیوع بیماری در استان گفت و اظهار داشت: مردم متدین و نجیب استان تمکین به قانون دارند و چون شرایط را درک می‌کنند، قطع به یقین در اجرای مصوبات ستاد نیز همراهی خواهند داشت.

وی گفت: اینکه در یک استان با جمعیت ۸۰۰ هزار نفری روزانه ۱۰ الی ۱۲ نفر را در اثر بیماری از دست می‌دهیم، بحران جدی است و باید به طور دقیق به مردم اطلاع رسانی شود تا عمق فاجعه را بدانند.

کمیته‌های ستاد استانی فعال‌تر شوند

ملانوری فعال‌تر شدن کمیته‌های ذیل ستاد استانی مدیریت کرونا را خواستار شد و گفت: جای اصناف، حوزه‌های فرهنگی و سایر بخش‌ها در این کمیته‌ها خالی است، نماینده اقشار و گروه‌های مختلف باید با حضور در کمیته‌های ذیل ستاد، گرد هم جمع شوند و درخصوص مسایل و مشکلات موجود به جمع‌بندی برسند و برای برون رفت از آنها، راهکار ارائه کنند.

وی فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی درست را در شرایط فعلی الزام‌آور دانست و اظهار داشت: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی، ظرفیت‌های خوبی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی هستند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برخی تصمیمات باید در درون استان اتخاذ شود گفت: بنده به عنوان نماینده عالی دولت در استان، همه مسئولیت مرتبط با تصمیمات ستاد استانی کرونا را می‌پذیرم.

وی تصریح کرد: محدودیت‌های ۱۰ گانه برای شهرهایی است که وضعیت قرمز دارند و در استان ما که اغلب شهرها به رنگ مشکی درآمده‌اند باید محدودیت‌های جدید اعمال شود.

ورودی آرامستان‌ها بسته می‌شود

وی سپس به گلایه‌های اعضا از شلوغی آرامستان‌ها اشاره کرد و گفت: از همین امروز، فرمانداران مکلفند تمامی شهرداران و دهیاران را بسیج کرده، راه‌های ورودی آرامستان‌ها را مسدود کنند.

ملانوری تاکید کرد: از امروز مسئولیت اجرای محدودیت‌های لازم در ورودی و خروجی آرامستان‌ها به عهده شهرداران و دهیاران است و باید پاسخگوی حوادث احتمالی در این زمینه باشند.

وی گفت: براساس مصوبه امروز ستاد کرونا، مراسم تشییع جنازه باید با حضور حداقلی در حد هفت تا هشت نفر برگزار شود و افراد بلافاصله بعد از انجام مراسم تدفین از محیط خارج شوند.

استاندار خراسان جنوبی برای برخی موارد مطرح شده همچون کاهش ساعت کاری کارکنان دولت، محدود کردن ساعت فعالیت واحدهای خدماتی و اصناف و تعطیلی بانک‌ها، تصمیم‌گیری نهایی را به اعلام نتیجه جلسات تخصصی که به زودی برگزار می‌شود، موکول کرد.

لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب و بسیج

وی پیشنهاد داد: یکی از مواردی که باید در کمیته‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد، این است که چگونه می‌توان با استفاده از ظرفیت نیروهای امدادی، داوطلب و بسیج، خدمات را به منازل مردم برد تا از خروج آنها برای تأمین مایحتاج و ضروریات جلوگیری شود.

ملانوری بر تشکیل جلسات مستمر و بی‌وقفه تا زمان برگشت استان به وضعیت مطلوب تاکید کرد و گفت: برخی از حوزه‌ها همچون جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و موارد مشابه که جامعه هدف خاص دارند، موظفند تا جلسه بعدی ستاد کرونا، پروتکل‌های مرتبط را طراحی و ارائه کنند تا در جلسه ستاد مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی افزود: برگزاری رزمایش‌های توزیع کمک‌های مؤمنانه و کمک به اقشار آسیب پذیر در شرایط فعلی نیز باید در دستور کار ستاد قرار داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، اعضای حاضر در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا نیز درخصوص اقدامات صورت گرفته و کاستی‌های موجود در زمینه مهار کرونا مواردی را مطرح کردند و از جمع فرمانداران که به صورت تصویری در جلسه حضور داشتند، برخی از آخرین وضعیت شهرستان‌های خود گفتند.

رتبه سوم خراسان جنوبی به لحاظ موارد مثبت کرونا، نرخ مرگ و میر بیماران، میزان آلودگی شهرستان‌ها و آمار ۸۰ درصدی فوتی‌های بالای ۶۰ سال از مواردی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این نشست مطرح کرد.