🔹دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت:صلاحیت ۷۴ نفر در خراسان جنوبی برای رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید شد.
موسی سلیمی در نشست با اهالی رسانه و فعالان فضای مجازی، گفت: مقام معظم رهبری از انتخابات به عنوان پرچم افتخار و مردم سالاری دینی یاد کرده اند و انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه مجلس ریل گذاری کننده آینده کشور است، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
🔹وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری افزود: با توجه به اینکه مجلس خبرگان، رهبر را انتخاب و بر شرایط رهبری نظارت دارد و با انتخاب رهبر، کشور بیمه می شود، انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم از اهمیت بسیاری برخوردار است.
🔹به گفته وی؛ مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نقش مهمی در تثبیت مردم سالاری دینی و وحدت ملی دارد و هر چه درصد مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، مجلس از پشتیبانی بیشتری برای ادامه کار خود برخوردار خواهد بود.
🔹مدیرکل سیاسی استانداری تصریح کرد: رهبر همواره بر حضور گسترده مردم در انتخابات تأکید دارند زیرا برگزاری انتخابات پر شور، خون تازه ای است که به جبهه مقاومت تزریق می شود.
🔹دبیر ستاد انتخابات استان با اشاره به اصلاحات انجام شده در قانون انتخابات توسط مجلس شورای اسلامی گفت: برای ایجاد سهولت در روند اخذ رأی ، بر اساس قانون انتخابات افراد با ارائه یکی از اسناد هویتی کارت ملی،گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت، شناسنامه و گذرنامه می توانند در رأی گیری شرکت کنند.
🔹به گفته وی؛ پاسخگویی مستدل هیئت های اجرایی و نظارت و همچنین پاسخ به استعلام ها و شنیده شدن سخنان کسانی که قصد حضور در انتخابات را دارند، نسبت به گذشته افزایش یافته است.
🔹سلیمی با بیان اینکه پیش ثبت نام فرصتی را فراهم کرد که افراد واجد شرایط بتوانند ثبت نهایی اطلاعات خود را به خوبی انجام دهند، یادآور شد: در مرحله پیش ثبت نام ۴۷۹ نفر ثبت نام و کد رهگیری دریافت کردند و با تأیید اطلاعات و مدارک ارائه شده توسط مراجع شش گانه، ۲۴۵ نفر در استان ثبت نام نهایی را انجام دادند.
🔹وی با اشاره به اینکه بعد از رسیدگی به اعتراضات، ۱۵ و ۱۶ دی ماه سال جاری، هیئت های نظارت صلاحیت ۷۴ نفر را اعلام کرد، گفت: افراد سه روز برای ثبت اعتراض خود فرصت دارند و شورای نگهبان هم یک ماه برای رسیدگی به اعتراضات و اعلام نظر به وزارت کشور مهلت دارد.
🔹دبیر ستاد انتخابات استان با اشاره به موادی از قانون انتخابات که در آنها جرائم و مجازات های آن مشخص شده، گفت: یکی دیگر از تغییرات انجام شده در قانون انتخابات، تشکیل هیئت های استانی بررسی تبلیغات کاندیدا هاست که بر اساس ماده ۷۴ قانون انتخابات، کاندیداها به طور برابر از امکانات دستگاه های اجرایی می توانند استفاده کنند .
وی با بیان اینکه در گذشته کاندیداها مجاز نبودند که از امکانات دولتی در تبلیغات خود استفاده کنند، افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده صدا و سیما ۲۰۰ شبکه محلی در این زمینه راه اندازی می کند و در این راستا چهار شبکه محلی در خراسان جنوبی راه اندازی می شود.
🔹سلیمی تصریح کرد: بر اساس قانون شفافیت نظارت بر هزینه های مالی هم که در سال ۱۳۹۸ در مجلس مصوب شد ، هر یک از کاندیداها باید یک حساب تجاری در یکی از بانک ها مشخص و آن را به هیئت نظارت اعلام کنند و همه منابع در آمدی و هزینه های خود را در سامانه وزارت کشور ثبت کنند.
🔹به گفته وی؛ کاندیداها می توانند از منابع شخصی، کمک های احزاب و گروه های سیاسی، اشخاص حقیقی ایرانی و نیز منابع و امکانات عمومی در تبلیغات انتخابات استفاده کنند و شرکت ها و افرادی که دارای محکومیت های مالی هستند، نمی توانند به کاندیداها کمک مالی کنند.
🔹مدیرکل سیاسی استانداری با بیان اینکه کمک هر فرد به هر کاندیدا نباید از ۲۰ درصد هزینه ها بیشتر باشد، تصریح کرد: کاندیداها باید ۲۰ روز بعد از انتخابات هزینه های مالی خود را به فرمانداری های حوزه انتخابیه خود اعلام کنند.
🔹سلیمی تصریح کرد: سقف هزینه ها بر اساس قانون انتخابات باید متناسب با پراکندگی جمعیت و تعداد کرسی های هر حوزه انتخابیه باشد که توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور