#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون میزان پوشش واکسیناسیون کرونا نوبت اول در استان خراسان جنوبی ۳۲ درصد و نوبت دوم ۹ درصد بوده است.

غلامرضا شریف‌زاده  افزود: ۲۳۴ هزار و ۵۲۰ دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده که از این تعداد ۱۸۳ هزار و ۱۵۸ دز برای نوبت اول و ۵۱ هزار و ۳۶۲ هزار دز برای نوبت دوم بوده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۸۵ درصد گروه هدف ۸۰ سال به بالا و ۷۵ درصد گروه هدف بالای ۶۰ سال در استان خراسان جنوبی واکسینه شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خوشبختانه محموله جدید شامل ۳۰ هزار دُز واکسن کرونا تحویل نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شد و امروز وارد استان می‌شود که در ادامه عملیات واکسیناسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: از این تعداد ۲۰ هزار دز از نوع «سینوفارم» و ۱۰ هزار دز از نوع «کوو برکت» است.

شریف‌زاده با بیان اینکه ۵۵۰ تخت بیمارستانی در استان خراسان جنوبی ویژه کرونا در نظر گرفته شده است ادامه داد: با توجه به افزایش موارد بستری‌ بیماران کرونایی در خراسان جنوبی ۹۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مخصوص کرونا در استان تکمیل شده است.

وی گفت: در بیرجند بیشتر بخش های داخلی بیمارستان ولی‌عصر (عج) به بیماران کرونایی اختصاص یافته است و اگر روند افزایشی مبتلایان به این ویروس ادامه یابد، دچار مشکل خواهیم شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی افزود: به طور متوسط تعداد فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا در مرداد امسال سه نفر در استان بوده این در حالی است که خرداد ماه این رقم کمتر از یک فوتی بوده است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا ۲ هفته آینده پیک پنجم و ششم شیوع ویروس کرونا را با هم در استان داشته باشیم.

شریف‌زاده تصریح کرد: اگرچه واکسیناسیون لازم است اما برای مقابله با ویروس کرونا کافی نیست و برای ایمنی کامل باید پروتکل‌های بهداشتی به ویژه ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان رعایت شود.

واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی از ۲۶ بهمن سال گذشته با تزریق واکسن به کادر بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند و چند بیمارستان دیگر آغاز شد و تاکنون با ورود محموله‌های مختلف برای گروه‌های سنی و مشاغل اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه یافته است.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند مراجعه سرپایی و بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی شد.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، هفت شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

اکنون با گذشت حدود ۲ ماه از خیز پنجم کرونا در کشور و استان همچنان موارد بستری و سرپایی کرونا مثبت در خراسان جنوبی روند افزایشی دارد و به گفته مسوولان، این استان هنوز از اوج موج پنجم کرونا عبور نکرده است.