استاندار خراسان جنوبی گفت: توقعی که ما از جهاد دانشگاهی داریم، تربیت نیروی کارآزموده و ماهر در حوزه‌های مختلف است.

حمید ملانوری روز سه‌شنبه در دیدار رییس و معاونان جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: ماهر کسی نیست که مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس می‌گیرد بلکه فردی است که در کنار تحصیلات دانشگاهی خود، مهارتی هم بیاموزد

وی گفت: این مهارت باید متناسب با استعدادهای فرد، نیاز هر منطقه و مسایل مبتلا به جامعه باشد و جهاد دانشگاهی می‌تواند زمینه تلفیق علم، هنر و مهارت را فراهم آورد.

استاندار خراسان جنوبی به حوزه اختیارات و وظایف جهاد دانشگاهی اشاره و بیان کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در معرفی استان و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، اقدامات موثری را انجام دهد.

وی با اشاره به اقدامات پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: تاکید ما همواره بر این است که اقدامات پژوهشی باید در راستای نیاز استان باشد و پایان‌نامه‌های دانشجویی و پژوهش‌های دانشگاهی در همین راستا تدوین شوند.

ملانوری به نقش جهاد دانشگاهی در تقویت سواد رسانه‌ای افراد جامعه اشاره کرد و افزود: ارتقای دانش رسانه‌ای به ویژه در مواجهه با فضای مجازی بسیار مهم است و در شرایط موجود برای برون‌رفت و مقابله با مسایل اجتماعی که برای دوران پساکرونا پیش‌بینی می‌شود، نیازمند طرح و برنامه هستیم.

وی با بیان اینکه گزارش اقدامات جهاد دانشگاهی، نشان‌دهنده دغدغه‌ها و حساسیت‌های این حوزه است خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی، استانی پرظرفیت است که در هر بخش از موضوعات توسعه‌ای بهترین‌ها را دارد.

استاندار خراسان جنوبی ضمن تشریح مزیت‌های استان در حوزه منابع انسانی، گردشگری، معدن، مرز و کشاورزی تصریح کرد: این ظرفیت‌ها از محورها و پیشران‌های توسعه استان هستند که هر کدام شاخ و برگ‌های فراوانی دارند.

وی گفت: با وجود چنین ظرفیت‌های منحصر به‌فرد و قابل توجهی، متاسفانه چون بین منابع توسعه، حوزه‌های موثر و ارتقای سطح رفاهی در استان ارتباط منطقی به وجود نیامده، خراسان جنوبی، استانی محروم شناخته شده است.

ملانوری افزود: شکل نگرفتن تفکر توسعه‌ای نیز عامل بسیار موثری در این توسعه نیافتگی است.

وی شکل‌گیری تفکر توسعه‌ای را مهمترین هدف ستاد توسعه خاوران عنوان کرد و گفت: ما در این ستاد به دنبال این هستیم که همه دستگاه‌های اجرایی را دور یک میز جمع کنیم و برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از منابع و ظرفیت‌‎ها برنامه‌ریزی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اقدامات جزیره‌ای مشکل استان را حل نمی‌کند گفت: هم‌افزایی دستگاه‌ها و حوزه‌های مختلف در قالب مدیریت بومی و محلی، بهترین راهکار برای رفع مشکلات استان است.

وی به تشریح اقدامات ستاد توسعه پرداخت و با اشاره به اینکه تاکنون بیش از چهار هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب تفاهم‌نامه‌های منعقده وارد استان شده است اظهار داشت: در قالب این ستاد، خراسان جنوبی می‌تواند در آینده نه چندان دور ادعا کند که نه تنها هیچ نقطه محرومی ندارد، حتی می‌تواند معین چند استان دیگر هم باشد.

رییس و معاونان جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این دیدار که در آستانه ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی انجام شد، به تشریح اقدامات و برنامه‌های این حوزه در زمینه‌های مختلف از جمله فرآوری محصولات استراتژیک استان پرداختند.