استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه باید متوازن باشد و در کنار توسعه اقتصادی به توسعه فرهنگی، اجتماعی و معارف دینی هم توجه ویژه داشته باشیم.

حمید ملانوری روز پنجشنبه در نشست کمیته همکاری‌های حوزه‌های علمیه با آموزش و پرورش خراسان جنوبی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان، معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، مدیران حوزه‌های علمیه و جمعی از مدیران استان برگزار شد، افزود: توسعه استان باید مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی درون‌زا، متوازن و بر پایه علم و دانش باشد.

وی گفت: به منظور تحقق این هدف باید از همه ظرفیت‌های دولتی، بخش خصوصی، نهادهای اجتماعی و همه حوزه‌هایی که دل در گرو پیشرفت و آبادانی استان دارند، استفاده کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: توسعه زمانی محقق می‌شود که با ایجاد ساز و کار مناسب، با مدیریت محلی و بومی و استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها، رشد و توسعه را برای این جغرافیا به ارمغان آوریم.

وی مهمترین ثروت خطه زرخیز خراسان جنوبی را نیروی انسانی فرهیخته، متدین، دانشمند، انقلابی، ولایتمدار و همیشه در صحنه معرفی کرد و گفت: این خطه از حیث ظرفیت نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع توسعه، از وجود علمای بزرگ، دانشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه و کارآفرینان موفق بخش‌های مختلف برخوردار است.

ملانوری به وجود چند تن از پدران علوم مختلف کشور در استان اشاره کرد و گفت: پدران علم تعلیم و تربیت، جغرافیا، سم‌شناسی، ارتباطات و سایر حوزه‌ها همه از مفاخر علمی ایران زمین هستند که به این استان تعلق دارند و علاوه بر این، چهره‌های ماندگاری نیز در زمینه شعر و ادب پارسی و تاریخ از این خطه هستند.

وی از ذخایر معدنی به عنوان یکی دیگر از موهبت‌های خدادادی خراسان جنوبی نام برد و افزود: ۷۵ درصد زغالسنگ کشور در کنار معادن غنی مس، طلا، گرانیت، مرمر، سنگ های قیمتی، سرب و سایر مواد معدنی تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های کم‌نظیر بهشت معدنی ایران است.

استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت‌های کشاورزی استان نیز اشاره کرد و گفت: این استان با اینکه از مناطق کویری کشور محسوب می‌شود اما با تولید محصولات کشاورزی استراتژیک، رتبه یک تولید زرشک و عناب و رتبه دوم زعفران کشور را در اختیار دارد و در تولید پنبه، گل نرگس، پسته و سایر محصولات نیز از وضعیت خوبی برخوردار است.

وی از گردشگری به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های استان نام برد و افزود: خراسان جنوبی از منابع طبیعی بکر و جاذبه‌های گردشگری فاخر و ارزشمند برخوردار است و در این زمینه از استان‌های ممتاز کشور محسوب می‌شود.

ملانوری وجود مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان را از دیگر ظرفیت‌های مهم خراسان جنوبی برشمرد و گفت: بیش از ۳۰۰  کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و چهار شهرستان مرزی این امکان را در اختیار استان قرار می‌دهد تا از آن در راستای توسعه و پیشرفت خود استفاده کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به خلقت انسان به عنوان اشرف مخلوقات اشاره کرد و گفت: هر آنچه خداوند روی زمین خلق کرده، برای بهره‌برداری انسان قرار داده است تا بتواند از آن در جهت افزایش فضائل انسانی و اخلاقی استفاده کند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مدیریت اجرایی استان باید در کنار نهادهای اجتماعی و مدنی و بخش خصوصی، ضمن بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، ثروت‌ها و منابع، در جهت ارتقای کیفی زندگی خود و دیگران تلاش کنیم.

وی گفت: خطه زرخیز خراسان جنوبی با همه ظرفیت‌های کم‌نظیر در بسیاری از بخش‌ها نظیر معدن، گردشگری، کشاورزی و مرز با همه تلاش‌های صورت گرفته همچنان از استان‌های کمبرخوردار کشور محسوب می‌شود که این موضوع نیاز به تغییر و اصلاح دارد.

ملانوری با اشاره به لزوم ترویج بیش از پیش معارف قرآنی ادامه داد: اساتید حوزه و دانشگاه اگر به معارف دینی که در قرآن کریم متبلور است، آشنایی داشته باشند، بسیار موفق خواهند بود.

وی گفت: در آیات قرآن کریم، همه علوم، ادبیات، فیزیک، شیمی، روان شناسی، مهارت‌های زندگی نهفته است، لذا اگر می‌خواهیم در راه توسعه از متخصصان بهره ببریم باید از آنهایی استفاده کنیم  که دارای تربیت دینی بوده و در فرهنگ ایرانی اسلامی پرورش یافته‌اند.

وی به منابع سپرده‌گذاری شده مردم در بانک‌های استان اشاره کرد و افزود: مردم استان فقط در بانک‌ها، مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند که در مقایسه با استان‌های مشابه رقم بسیار قابل توجهی است و می‌طلبد با فرهنگ‌سازی در خدمت توسعه استان قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تا قبل از شیوع کرونا بیش از ۹۵ درصد مدارس مرکز استان از مشاور مذهبی در قالب طرح‌های مختلف برخوردار بودند.

محمدعلی واقعی افزود: در حال حاضر نیز مشاوران از طریق شبکه شاد با دانش‌آموزان در ارتباط هستند.

وی با اشاره به اجرای چهار برنامه با ۴۹ فعالیت در کمیته همکاری‌های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش استان تصریح کرد: آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه، ۲ بال پرواز دانش‌آموزان به قله‌های کمال و سعادت و رسیدن آنان به حیات طیبه است.

دبیر کمیته همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: آموزش و پرورش در این استان از ابتدا با ایفای نقش حمایتی و فکری درصدد بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه در راستای تعلیم و تربیت اسلامی بوده است.

وی عنوان کرد: در کمیته همکاری‌ها موضوعات مهمی از قبیل «شناسایی آسیب‌های اجتماعی، همفکری و ارائه راه حل»، «توجه به هنر دینی»، «نشر و توسعه نشاط و شادابی در چارچوب موازین اسلامی»، «جلوگیری از نفوذ نحله‌های فکری کاذب و عقاید ضاله»، «توسعه فرهنگ حجاب و عفاف» و «توجه به مسائل خاص مدارس دخترانه» مورد توجه قرار می‌گیرد.