#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نسبت به شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در این استان هشدار داد و گفت: از ابتدای امسال هفت مورد مشکوک به این بیماری در خراسان جنوبی به مرکز ارسال شده که خوشبختانه همه آنها منفی بوده است.

 محمد اصغرزاده روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که با موضوع بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک انسان و حیوان) و محوریت تب کریمه کنگو، هاری و تب مالت برگزار شد، تب، علائم عضلانی، دل پیچه و اسهال را از جمله علائم عمومی این بیماری عنوان کرد و افزود: این بیماری آندمیک (بومی) استان است و در همه سال‌ها موارد مشکوک، محتمل و قطعی بیماری را در استان داریم.

وی اظهار داشت: در پنج سال اخیر موارد مشکوک، محتمل و قطعی بیماری تب کریمه کنگو در استان شناسایی و اقدامات لازم انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری هم با توجه به مشاهده مواردی از بیماری تب خونریزی‌دهنده و مرگ ناشی از آن در کشور، تشدید برنامه مراقبت و مدیریت بیماری در استان از ضرورت بالایی برخوردار است.

وی افزود: برخی استان‌های مجاور خراسان ‌جنوبی درگیر تب کریمه کنگو هستند و همه این موارد نشان‌دهنده این است که ما در استان باید مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

اصغرزاده گفت: به همه هم استانی‌ها تاکید می‌کنیم که برای پیشگیری از بروز تب کریمه کنگو از کشتار و حمل غیرمجاز دام خودداری کنند.

وی بیان‌ کرد: همچنین شهروندان در زمان بازگشت حجاج و ایام محرم، کشتار دام را در کشتارگاه انجام دهند چرا که در کشتارگاه‌ها دام از نظر بهداشتی و هر نوع بیماری معاینه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: در چنین شرایطی اگر کسی بدون دستکش و مراقبت‌های بهداشتی اقدام به ذبح دام کند، مانند این است که با سرعت بالای ۱۸۰ درجه بدون کمربند در خیابان رانندگی کرده است.

وی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت هزار و ۶۳ کیلوگرم گوشت و فرآورده‌های دامی غیرمجاز در استان خراسان جنوبی معدوم‌سازی شد.

اصغرزاده افزود: امسال به منظور جلوگیری از بیماری‌های ناشی از فرآورده‌های دامی ۱۰ هزار و ۲۲۷ مورد بازدید و نظارت از واحدهای کشتارگاه و مراکز عرضه گوشت و فرآورده‌های دامی در استان انجام شد.

وی گفت: در قالب این نظارت‌ها ۱۳ پرونده تخلف بهداشتی برای متخلفان تشکیل شد و ۹ هزار و ۲۶۸ کیلوگرم گوشت و فرآورده دامی نیز ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بروز بیماری تب مالت در حال افزایش است افزود: برای جلوگیری از این بیماری پارسال واکسن تب مالت بز و بزغاله به ۳۴۴ هزار و ۵۶۳ رأس دام و امسال تاکنون برای ۱۶۳ هزار و ۶۴۷ رأس تزریق شده است.

وی با اشاره به اینکه از یک سال و نیم گذشته موردی از شیوع آنفوآنزای پرندگان در استان مشاهده نشده است تصریح ‌کرد: اکنون همه واحدهای مرغداری خراسان‌ جنوبی نوبت دوم واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده‌اند.

اصغرزاده با بیان اینکه خطر سگ‌گزیدگی در خراسان جنوبی زیاد شده است گفت: پارسال به هشت هزار و ۴۲۱ قلاده سگ دارای صاحب، واکسن هاری به طور رایگان تزریق شد که این آمار در چهار ماه نخست امسال به چهار هزار و ۹۰۷ قلاده رسیده است.

وی اضافه کرد: واکسن بیماری سیاه زخم پارسال برای ۸۱ هزار و ۴۶۴ راس گاو و گوساله و چهار ماه نخست امسال برای ۲ هزار و ۳۱ راس تزریق شده است.