#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بتازگی موارد متعددی از بیماران کووید ۱۹ در استان مربوط به استفاده از وسایل نقلیه مشترک و رفت و آمد گروهی برای رفتن به محل کار از مرکز استان به سایر شهرها بوده است.

دکتر مسعود ضیایی روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: برخی شهروندان در شهرهای اطراف مرکز استان، خدمت می‌کنند لذا برای رفتن به محل کار از سرویس یا خودروهای مشترک استفاده می‌شود به گونه‌ای که رفت و آمد آنان گروهی بوده و هر روز سه تا چهار ساعت صرف رفت و برگشت این افراد می‌شود.

وی بیان کرد: برخی از این افراد که ناقل بیماری و دارای علائم یا فاقد علامت بوده‌اند به نکات بهداشتی پیشگیری از بیماری توجه نمی‌کردند و بخصوص ماسک نمی‌زدند که در نهایت سایر افراد نیز مبتلا شدند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: حتی از یک اتوبوس ۱۵ نفر که با هم رفت و آمد می‌کردند به بیماری کرونا مبتلا شدند که تعداد آنها رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه برخی از این بیماران بستری شدند ادامه داد: افراد ناقل از این طریق آلودگی را نیز به خانواده‌های خود منتقل کرده‌اند و این سیر باعث مشکلات زیادی شده است.

ضیایی به افرادی که از وسیله نقلیه مشترک استفاده می‌کنند توصیه کرد: حتما داخل خودرو یا سرویس همه مسافران از ماسک استفاده کنند و پنجره‌ها برای جریان هوا باز باشد.

وی تاکید کرد: در این وسایل نقلیه همچنین باید افراد از صحبت کردن بلند پرهیز کنند چون هرچه بلندتر صحبت کنید میزان آلودگی بیشتر پخش می‌شود.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی است، افزود: اگر کسی علائم بیماری دارد یا با فرد مثبتی تماس داشته است حتما باید از سفر و همراهی دوستانش در این رفت و آمدها پرهیز کند و در صورت امکان در منزل استراحت کند در غیر این صورت از یک وسیله نقلیه به صورت شخصی استفاده کند.

وی با بیان اینکه موارد ابتلا به بیماری کرونا به ویژه از ناقلان بدون علامت بشدت در استان رو به افزایش است گفت: رادیوگرافی‌ها و سی تی اسکن نشان می‌دهد خیلی از افرادی که حتی بویایی خود را از دست می‌دهند یا حال عمومی خیلی خوبی دارند و زود خوب می‌شوند، میزان زیادی از آلودگی را دارند.

دکتر ضیایی افزود: این افراد خطر و انتقال ویروس را حتی از افرادی که علائم دارند، بیشتر منتقل می‌کنند پس صرف بی‌علامت بودن یا علامت‌دار بودن نباید فکر کرد بیماری کمتر منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: افرادی که از وسایل نقلیه مشترک استفاده می‌کنند حتما باید از ماسک استفاده کنند و با باز گذاشتن پنجره‌های خودرو هوا در جریان باشد و افراد اگر کسالت دارند از ارتباط با دیگری خودداری کنند.

اولین مورد بروز ویروس کرونا (کووید ۱۹) که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی و اعلام کرد، در خراسان جنوبی اوایل اسفند سال گذشته اعلام شد و موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در این استان از اواخر فروردین تا اوایل خرداد امسال روند کاهشی نسبتا ثابت داشت ولی از اواسط خرداد امسال دوباره صعودی شده است.

استاندار خراسان جنوبی در نشست دیروز ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: در شرایط موجود هیچ کدام از شهرستان‌های استان سفید (کم خطر) نیست و با افزایش آمار بیماران، متاسفانه ۲ شهرستان با وضعیت زرد، ۲ شهرستان با وضعیت نارنجی و هفت شهرستان با وضعیت قرمز داریم.

محمدصادق معتمدیان افزود: یکی از مصوبات جلسه ستاد کرونا این است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و کمیته امنیتی و انتظامی، شرایط استان کاملا رصد و موارد لازم برای وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال شود تا در اسرع وقت محدودیت‌هایی در سطح شهرستان‌های قرمز استان اعمال شود.

وی گفت: تعامل و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرط اصلی برای عبور از شرایط بحرانی موجود است و مهمترین عامل در موفقیت برنامه‌ها در این مرحله مدیریت بیماری کرونا، رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی است.

براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۵۷ هزار و ۳۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۲ هزار و ۸۲۹ نفر رسید.