مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: نسخه الکترونیکی در تمامی مراکز درمانی و بهداشتی شهرستان‌های استان عملیاتی شده است و مردم می‌توانند در این خصوص مطالبه‌گری کنند.

علی اربابی روز چهارشنبه در نشست خبری رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران که به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر کشور برگزار شد افزود: اکنون همه مطب‌های خصوصی، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های استان امکان دسترسی به نسخه الکترونیکی را دارند.

وی بیان کرد: بحث نسخه الکترونیکی در کشور جدی شده است البته این تغییر رفتار نمی‌تواند تنها سازمانی باشد بلکه مردم نیز باید تمایل به استفاده از این خدمت را نشان دهند و در شرایط موجود که این امکان با مزایای بی‌شمار مهیا شده، شرکت‌های بیمه‌ای برای بیمه تکمیلی به همین سمت حرکت کنند.

اربابی وضعیت بیمه، وضعیت هم‌پوشانی، عدم تاریخ اعتبار و سایر موارد را بخشی از مزایای نسخه‌های الکترونیکی اعلام کرد و گفت: حتی انجام رادیولوژی و سونوگرافی‌ها نیز با نسخه الکترونیکی امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌کنیم حداقل تا ابتدای آذر ماه سال جاری میزان تولید نسخه‌های الکترونیکی افزایش چشمگیری پیدا کند و تا اوایل سال آینده دیگر در مطبی نسخه کاغذی صادر نشود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به انجام آزمون وسع ادامه داد: هر شهروند ایرانی که بیمه سلامت ندارد با شرکت در آزمون وسع می‌تواند از مزایای رایگان آن بهره‌مند شود.

وی گفت: عده‌ای نیز که تمایلی به انجام آزمون وسع ندارند می‌توانند از مزایای یکی از صندوق‌های بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: آزمون وسع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود و هیچ دخل و تصرف یا مداخله‌ای از استان در این آزمون وجود ندارد بنابراین نتیجه فقط به ما اعلام و دهک فرد مشخص می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به آخرین اعتبارات تخصیص داده شده به بیمه سلامت اظهار داشت: پارسال از مجموع اعتبارات مصوب دولت ۲۲ درصد آن به سازمان بیمه سلامت تخصیص داده نشد که پیامدهای منفی را در زمینه پرداخت مطالبات موسسه‌های طرف قرارداد در پی داشت.

وی عنوان کرد: مجموع بدهی بیمه سلامت به بیمارستان‌های دانشگاهی در سال قبل پرداخت و تمامی مطالبات پزشکان، دندانپزشکان و پاراکلینیک نیز تسویه شده است.

اربابی ادامه داد: همچنین مطالبات سال ۹۷ بخش‌های دولتی دانشگاهی پرداخت شده و تنها مطالبات مربوط به حفظ قدرت خرید اسناد خزانه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان باقیمانده است که معادل هشت روز از عملکرد دانشگاه‌ها است و به محض تامین اعتبار پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه بودجه مصوب هیات دولت برای امسال در حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است گفت: تاکنون باید چهار هزار و  ۵۰۰ میلیارد تومان بابت سه ماه از محل یارانه‌ها تامین می‌شد اما تنها حدود ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: هزینه بستری‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود هشت درصد کاهش پیدا کرده است و ما توانسته‌ایم زیان انباشته را به میزان ۵۰ درصد کاهش بدهیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد مطالبات فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ و ۷۰ درصد مطالبات خردادماه و در بخش غیردولتی دانشگاهی مطالبات داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، پزشکان و پاراکلینیک‌ها نیز تا پایان خردادماه امسال تسویه شده است.

اربابی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سازمان بیمه سلامت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور بیان کرد: یکی از مهمترین اقدامات سازمان بیمه سلامت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، پوشش بیمه‌ای برای افراد فاقد پوشش بیمه روی تخت بیمارستان بود.

وی گفت: این در حالی است که در شرایط عادی، بیمه شدن روی تخت بیمارستان انجام نمی‌شود و افراد برای ارزیابی وسع و پوشش بیمه‌ای باید دوره انتظار را بگذرانند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: در دوران شیوع کرونا در کشور، برخی راهنماهای بالینی مرتبط با خدمات تشخیصی برداشته شد به طور مثال در مواقع عادی، دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن ۱۸۰ روز است، اما نیاز به ارائه این خدمت برای بیماران کرونایی باعث شد که این محدودیت فعلا حذف شود.

وی بیان کرد: در بخش بستری در بیمارستان‌های دولتی، ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود و در بخش سرپایی نیز پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌ها بر عهده بیمه سلامت است.

اربابی افزود: پس از شیوع ویروس کرونا، تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه سلامت که برگه سفید داشت و اعتبار آنها پایان یافته بود نیز در دو نوبت انجام شد.