رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: غلبه رویکرد گسترش عدالت و حمایت از حقوق عمومی به جای رویکرد دادخواست محور از مهمترین نکات مورد نظر در برنامه تحول قوه قضاییه است.

حجت الاسلام “ابراهیم حمیدی” در آیین تکریم و معارفه روسای حوزه‌های قضایی شهرستان‌های قاینات، فردوس، سرایان و خوسف که به صورت ویدئو کنفرانس در دادگستری استان برگزار شد، افزود: دادستان‌ها باید به دنبال احیای حقوق عامه باشند که با ترک فعل مسوولیتی، حقی از حقوق عامه ضایع نشود.

وی گفت: در ارتباط با محورهای تحول‌گرا نگاه هوشمند و پاسخگو باید در اولویت قرار گیرد و به هر جهت در مقابل مسوولیت‌مان باید پاسخگو باشیم و به افکار عمومی و مردم آنچه که قابل ارایه است، کوتاهی نکنیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: خدمات قوه قضاییه باید در ویترین قرار بگیرد تا مردم آن را به صورت مستقیم مشاهده کنند و اصل بر شفافیت است اما اطلاعات محرمانه مردم باید حفظ شود و اگر قوه قضاییه اصلاح شود سایر دستگاه‌ها هم اصلاح خواهند شد.

وی با بیان اینکه با این روند توطئه‌های دشمن هم پاسخ مناسب داده می‌شود افزود: در دوران تحول باید مدیریت مردم‌محور مورد توجه قرار گیرد و در اتاق مسوولان قضایی باید به روی مردم باز باشد.

وی گفت: نگاه ما در دوران تحول باید نگاه انقلابی باشد ‌و نگاه محافظه‌گرایانه نباید داشته باشیم و تا جایی که منافع کشور و نظام ایجاب می‌کند حتما باید این مهم را مورد توجه قرار دهیم.

حجت الاسلام حمیدی گفت: مبارزه با فساد و ریشه‌های فساد باید در اولویت دستگاه قضایی باشد و اگر در درون قوه باشد باید در اولویت قرار گیرد و با آن مبارزه شود که در این زمینه شاهد عملکرد درخشانی هستیم و ‌باید با عوامل فسادزا مبارزه کنیم زیرا اگر این عوامل وجود داشته باشد فقط سرشاخه‌ها را زدیم و ریشه همچنان باقی است.

وی افزود: توجه به نظارت همگانی از مهمترین مسایلی است که باید به شکل هوشمند و سیستماتیک مورد توجه قرار گیرد و به جای نظارت‌های مقطعی و انسان‌پایه به نظارت همه‌جانبه و سیستماتیک برسیم.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: بهره‌مندی از دانش‌های نوین و فناورانه به جای سیستم‌های سنتی از مهمترین موارد سند تحول قضایی است که امروز ناچاریم از فناوری روز در دستگاه قضا استفاده کنیم و اگر مشکل نیروی انسانی داریم بخش عمده‌ای را می‌توانیم با بهره‌مندی از دانش‌های نوین جبران کنیم.

وی بیان کرد: امروز دادگاه‌های آنلاین از ترددهای غیر ضروری در مجتمع‌های قضایی جلوگیری کرده که نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش انتشار ویروس کرونا داشته است.

حجت الاسلام حمیدی گفت: امیدواریم با اجرای سیاست‌های تحول‌گرا بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارایه دهیم تا قوه قضاییه در تراز انقلاب اسلامی را شاهد باشیم.

وی افزود: تحول در قوه قضاییه نیازمند نگاه برون سازمانی است و همه بدنه دستگاه باید در استان یکدست، ‌یکصدا و پای‌کار باشند تا این هدف بزرگ محقق شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: محورهای تحول‌گرایی باید با همکاری موثر قوه قضاییه با تمامی اجزای حاکمیت به وجود آید و این مهم نیازمند عبور از نگاه درون‌بخشی است.

وی اظهار داشت: در دوران تحول به نگاه برون سازمانی توجه ویژه شده است و اگر امروز به بحث تولید و اشتغال و کمک به واحدهای تولیدی اهمیت می‌دهیم در راستای اجرای همین سیاست است زیرا امروز تولید و اشتغال یکی از مهمترین نیازمندی‌های کشور ما است.

حجت الاسلام حمیدی گفت: ‌این مهم وظیفه دولت است اما ما هم احساس مسوولیت کردیم‌ و در این مسأله به کمک سایر دستگاه‌ها رفتیم‌ که اقدامات خوبی در سطح کشور و استان انجام ‌شده است.

وی اظهار داشت: ما باید تلاشمان را بیشتر کنیم تا آنچه که هم شرعی هم قانونی به عهده ماست را به بهترین نحو انجام دهیم بخصوص در شرایط فعلی که قوه قضاییه در دوران گذر تحول است، با سیاست‌های ابلاغی رییس قوه قضاییه و اسناد بالادستی ایجاب می‌کند که برای تحقق آن نیازمند تلاش و مدیریت جهادی هستیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی محور دیگر را مواجهه فعال و ایجابی به جای مواجهه منفعل ذکر کرد و گفت: اگر بخواهیم منفعلانه عمل کنیم و منتظر گزارش دیگران باشیم کاری پیش نمی‌رود به ویژه دادستان‌ها باید مواجهه فعال و ایجابی داشته باشند و به استقبال مشکلات، نارسایی‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی بروند و کشف کنند تا این مسایل در متن جامعه مرتفع شود.

وی بیان کرد: نکته بعدی استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها است که باید از همه امکانات برای رفع مشکلات استفاده کنیم و به دنبال جرم‌زدایی در جامعه باشیم، امکانات محدود است و کمبود نیروی انسانی، قاضی و اعتبارات مالی و کمبود فضا داریم اما اینها قسمت خالی لیوان است و باید بر داشته‌ها تاکید کنیم.

حجت الاسلام حمیدی گفت: تغییرات در مدیریت شهرستان‌ها، استفاده از فکر و برنامه جدید را به دنبال دارد و تعدادی از کسانی که تودیع می‌شوند خدمات ارزشمندی را انجام دادند و ‌بعضی افراد هم خودشان پیگیر انتقال بودند.

وی افزود: در شهرستان قاینات علی اکبر رضایی چهار سال مسوولیت دادگستری این شهرستان را برعهده داشت که از امروز در مرکز استان فعالیت خواهند کرد و حسین وکیل‌زاده معاون قضایی دادگستری شهرستان قاینات که از دانش خوبی برخوردار هستند به عنوان رییس دادگستری این شهرستان معرفی می‌شوند.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: در شهرستان فردوس محمود علیمردانی به مدت پنج سال فعالیت کرد که در شهرستان بیرجند از توانشان استفاده خواهد شد و صفرزاده به عنوان رییس حوزه قضایی این شهرستان معرفی می‌شود که سوابق خوبی در استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دارند.

وی افزود: در شهرستان سرایان نیز مسیب بهمن‌آبادی که حدود پنج سال مسولیت دادگستری را برعهده داشت به عنوان دادستان طبس منصوب شد و مهدی سودمند از همکاران قضایی طبس به عنوان رییس دادگستری سرایان معرفی می‌شود.

وی گفت: همچنین در شهرستان خوسف هاشم شجاع چهار سال مسوولیت دادگستری را برعهده داشت که در مرکز استان فعالیت خواهد کرد و سید مصطفی موسوی فخر به عنوان رییس دادگستری شهرستان خوسف معرفی می‌شود و با جابه‌جایی موسوی فخر از دادستانی، سید مصطفی جلالی به عنوان دادستان خوسف منصوب شد.