معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از برنامه استان برای تامین مسکن افراد بی‌بضاعت خبر داد و گفت: با استفاده از ظرفیت نهادهای حمایتی و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین استانداری و نهادهای حاکمیتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که این افراد از مسکن ارزان برخوردار شوند.

 سید کمال الدین میر جعفریان در نشست بررسی روند اجرای طرح‌های مسکن شهری و روستایی استان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا داریم نیاز مسکن اقشار مختلف استان را در قالب‌های مختلف برطرف کنیم و برنامه‌های تعریف شده برای جامعه مخاطب در هر حوزه متفاوت است.

وی بیان کرد: مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، اقشار آسیب‌پذیر، فرهنگیان، نیروهای مسلح، ایثارگران، بازنشستگان، خانه اولی‌ها و بدمسکن هر کدام در قالب جداگانه صاحب مسکن می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: بنا به تصمیم جلسه امروز، افرادی که هیچ بضاعتی ندارند و در تامین آورده اولیه مسکن با مشکل مواجه هستند نیز صاحب خانه می‌شوند.

وی افزود: مقرر شده زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح از املاک بنیاد مستضعفان، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فراهم شود.

میر جعفریان اظهار داشت: براساس جمع‌بندی‌های صورت گرفته فرمانداران شهرستان‌های ۱۱گانه استان مکلف شده‌اند که افراد واجد شرایط این طرح را شناسایی کنند.

وی گفت: فهرست اسامی افراد واجد شرایط و لیست نهایی بعد از پالایش کامل در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد علوی قرار می‌گیرد تا مقدمات کار برای تامین مسکن این افراد فراهم شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی افزود: افرادی که در این طرح صاحب خانه می‌شوند، کسانی هستند که بنابه دلایلی نتوانسته‌اند از فرصت‌های ایجاد شده برای تامین مسکن استفاده کنند لذا با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مختلف، مشمول دریافت کمک بلاعوض می‌شوند.

وی تصریح کرد: این طرح بعد از جمع‌بندی نهایی و تنظیم شیوه‌نامه اجرایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد فاز اجرا می‌شود.

به گفته مسوولان استان براساس برنامه‌ریزی‌ها و نیازسنجی‌های صورت گرفته، ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی ساخته می‌شود و این تعداد واحد مسکونی با احتساب نرخ رشد جمعیت در جوامع شهری و روستایی، نیاز استان را تا افق ۱۴۰۰ برطرف می‌کند.

اجرای طرح‌های ساخت مسکن محرومان، مسکن شهری ویژه اقشار نیازمند، مسکن ایثارگران و آغاز ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن موجب رونق ساخت و ساز در استان خراسان جنوبی و بخش‌های وابسته به آن شده است.

براساس تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در دستور کار کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت که بیش از هفت هزار واحد آن تاکنون در ۶۵۰ روستا به متقاضیان تحویل شده است و بقیه نیز به زودی بهره‌برداری می‌شود.

پس از اجرای موفقیت آمیز طرح ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در مناطق روستایی خراسان جنوبی، با پیگیری مسوولان استان و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور احداث مسکن شهری هم در اولویت قرار گرفت و تفاهم‌نامه آن در سفر خرداد امسال محمدباقر نوبخت به خراسان جنوبی امضا شد.

ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح «اقدام ملی مسکن» نیز در خراسان جنوبی آغاز و در همین ارتباط آیین واگذاری زمین برای ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح «اقدام ملی مسکن» به نمایندگی از ۳۱ استان کشور روز پنجشنبه (اول آبان) با حضور «علی نبیان» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، «ناصر خوش خبر» سرپرست استانداری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در بیرجند برگزار شد.

همزمان با سراسر کشور قرارداد واگذاری ۲ هزار و ۲۸۳ قطعه زمین طرح اقدام ملی به صورت گروهی در استان خراسان جنوبی با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری تحویل واجدین شرایط شد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و کمتر از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.