معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: طبق پایش ماهانه آبگیرها و سدها در سال جاری، بر اثر خشکسالی، ورود پرندگان مهاجر به استان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

بهمن مودی افزود: بر اثر خشکسالی آب برخی سدها و آبگیرهای استان خشک شده و آب بقیه سدها به‌شدت کاهش یافته که به دلیل کمبود آب در سدها و آبگیری‌های استان برخی پرندگان مهاجر، خراسان جنوبی را برای زمستان گذرانی انتخاب نکردند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال هر سال به دلیل آبگیری تالاب کجی نمکزار نهبندان تعدادی زیادی پرنده مهاجر به این تالاب وارد می‌شدند ولی در سال جاری به دلیل نبود بارندگی و خشکی تالاب، فرود پرندگان مهاجر در این تالاب را نداشتیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پرندگان مهاجر از سیبری و اروپای شمالی هر سال در مسیر رسیدن به مرزهای جنوبی کشور در آبگیرها و سدهای خراسان جنوبی برای زمستان گذرانی یا استراحت موقت فرود می‌آیند.

وی اضافه کرد: به‌طور میانگین سالانه ورود ۳۵ گونه پرنده مهاجر را به استان داریم که با گرم شدن هوا در فروردین ماه منطقه را ترک می‌کنند.

مودی از اردک، خودکا، فلامینگو، حواصیل، چینگر، بکلان، کیشم، آنقوت، سلیم و غاز به عنوان پرندگان مهاجر در خراسان جنوبی نام برد و گفت: طی پایش و کنترل‌های صورت گرفته تاکنون موردی از بیماری به‌خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مخازن آب خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

وی افزود: سرشماری پرندگان مهاجر هر سال به‌صورت بین‌المللی در ماه ژانویه انجام می‌شود و در کشور ما در همین تاریخ سرشماری پرندگان مهاجر از ۱۱ دی آغاز و تا ۱۱ بهمن ماه ادامه دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: فصل زمستان سال گذشته پنج هزار و ۲۴۳ پرنده مهاجر در خراسان جنوبی سرشماری شد.

وی با بیان اینکه احتمال بروز و شیوع بیماری‌های واگیر به‌ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بین پرندگان مهاجر زیاد است اضافه کرد: ماهانه سدها و آبگیرهای استان در راستای پیشگیری از انواع بیماری‌ها پایش می‌شود و در سال جاری تاکنون ۱۵ مورد نمونه مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به دامپزشکی استان ارسال کردیم که جواب همه نمونه‌ها منفی بوده است.

خراسان جنوبی منطقه‌ گرم و خشک محسوب می‌شود و در این منطقه گونه‌های مختلف از پرندگان خشک‌زی زندگی می‌کنند. این استان میزبان نزدیک به ۱۸۰ گونه پرنده بومی و مهاجر است که از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌های شگفت انگیز منطقه محسوب می‌شود.