دکتر محمد بهنام فر روز شنبه در نشست خبری این همایش افزود: همایش یادشده روزهای ۱۶ و ۱۷ اسفند ماه جاری در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.
وی گفت: از مجموع مقالات پذیرفته شده، ۱۰۰ عنوان مقاله به صورت شفاهی و ۲۵۰ عنوان مقاله به صورت پوستر و چکیده مقاله چاپ و ارایه خواهد شد.
وی ادامه داد: چکیده و مجموعه مقاله های نهمین همایش ملی پژوهش های زبان و ادبیات فارسی همزمان با برگزاری همایش منتشر و در اختیار پژوهشگران قرار خواهد گرفت.
دبیر همایش ملی دوسالانه پژوهش های زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: عرضه نتایج انواع پژوهش های زبانی و ادبی بطوری که طیف وسیعی از پژوهش های این حوزه پوشش داده شود، یکی از اهداف این همایش است.
وی گفت: تعامل و گفت و گوی استادان، پژوهشگران و فرهیختگان در عرصه های زبان و ادب فارسی، فرهنگ و اندیشه و تشویق و ترغیب پژوهشگران جوان به مباحث نوین و موضوعات میان رشته ای و تطبیقی و بررسی راهکارهای آسیب شناسی حوزه های پژوهش و آموزش ادبی از دیگر اهداف همایش مذکور است.
وی آشنایی عمیق با نظریه های ادبی مختلف به منظور اجتناب از تحمیل نظریه های ادبی وارداتی به متون ادبی فارسی، تبیین جایگاه و شان زبان فارسی به عنوان ابزار گسترش و تقویت تفکر و تامل علمی را از دیگر اهداف همایش برشمرد.
بهنام فر اظهار کرد: برگزاری سه کارگاه نحوه جمع آوری گویش های محلی با حضور محمدتقی راشد محصل، کارگاه بررسی و نقد کتاب های ادبیات فارسی دوره متوسطه با حضور دکتر حسن ذوالفقاری و کارگاه مسئله یابی در پژوهش های ادبی با حضور دکتر قدرالله طاهری از اساتید دانشگاه شهید بهشتی از جمله برنامه های جانبی این همایش است.
وی گفت: میزگرد آینده پژوهی در ادبیات نیز با حضور دکتر غلامحسین زاده رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی و قدرت الله طاهری در حاشیه این همایش برگزار می شود که حضور و بحث برای همگان آزاد خواهد بود.
وی یادآور شد: در این همایش از استاد بزرگوار و پیشکسوت محمد مهدی ناصح یکی از مفاخر زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی تجلیل و قدردانی خواهد شد که وی در زمینه آموزش و پژوهش و فرهنگ عامه سابقه طولانی و موثری دارد.

** خراسان خاستگاه اصلی زبان فارسی دری
دبیر همایش ملی دوسالانه پژوهش های زبان و ادبیات فارسی به سابقه تاریخی خراسان جنوبی به ویژه بیرجند به عنوان یک شهر فرهنگی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: خراسان خاستگاه اصلی زبان فارسی دری است و هنوز نشانه هایی از این زبان اصیل با تنوع گویش های متعدد در استان دیده می شود.
وی ادامه داد: با برگزاری همایش زبان و ادبیات فارسی در استان، این ظرفیت ها باید به خوبی معرفی شود، از طرفی وظیفه دانشگاهیان در شهر فرهنگی بیرجند بیشتر و مهمتر است.
وی با بیان اینکه زبان فارسی نقش بزرگی در تکوین هویت ملی ما دارد و عامل بزرگی در وحدت ملی است عنوان کرد: از دیرباز آنچه تمامی اقوام و نژادهای مختلف در کشور را به یکدیگر پیوند می دهد، زبان فارسی است.
بهنام فر گفت: زبان فارسی زمانی جایگاه بسیار بالایی داشت و در یک محدوده جغرافیای بسیار گسترده مردم به این زبان تکلم می کردند اما بعدها بنا به دلایل مختلف امپراطوری بزرگ زبان فارسی و فرهنگ ایرانی قطعه قطعه شد.
وی با بیان اینکه برخی در جایگاه های مختلف سعی در تضعیف زبان فارسی دارند افزود: وظیفه ماست که کیان زبان فارسی را حفظ کرده و به دوره ای برگردیم که زبان فارسی زبان علم باشد.
وی بیان کرد: باید در زمینه معارف و مباحث علمی به قدری کار و به زبان فارسی ارایه شود که جهانیان به زبان فارسی احساس نیاز کنند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله