به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی، همایش بزرگ HSE پیمانکاران شرکت گاز استان خراسان جنوبی (عبرت آموزی از حوادث پیمانکاری) برگزار شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ضمن عرض خیرمقدم به مهندس یوسفی پور رییس HSE شرکت ملی گاز ایران به همایش بزرگ HSE پیمانکاران شرکت گاز استان خراسان جنوبی (عبرت آموزی از حوادث پیمانکاری)؛ بر رسالت مشترک صیانت از نیروی کار تاکید کرد و این مهم را وظیفه ای انسانی، اخلاقی و قانونی دانست.

وی با ناشاره به اینکه در چند سال اخیر نامگذاری سالها از سوی مقام معظم رهبری رویکرد اقتصادی دارد که رکن اصلی تولید و اشتغال توجه به رویکردهای اقتصاد مقاومتی است.

سنجری پیشرفت اقتصادی را به عنوان مهمترین و اساسی ترین راهبرد کشورها برای رسیدن به توسعه تلقی کرد و افزود:یکی از مهمترین سرمایه های ارزشمند در مسیر رشد و پیشرفت کشور نیروی انسانی است.

وی بر نقش چشم گیر کارگران به عنوان نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در بعد انسانی اشاره کرد و موثرترین اقشار در توسعه اقتصادی کشور را کارگران معرفی کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر رعایت ایمنی تاکید کرد و گفت: هیچ توسعه ای بدون رعایت ایمنی و سلامت محیط کار امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد:مشکلات و تهدید های گوناگون محیطی و طبیعی باعث شده تا همه ساله تعدادی از کارگران جان خود را از دست بدهند یا دچار معلولیت و بیماری شغلی شوند؛ این امر سبب از بین رفتن سرمایه ها و تنزل اقتصادی کشور می گردد و هزینه هایی از ابعاد انسانی، اجتماعی و اقتصادی به کشور تحمیل می کند.بطوریکه ۴درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف جبران خسارات ناشی از کارمی شود.

سنجری بر لزوم مدیریت منابع انسانی در واحدهای تولیدی تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت صیانت از نیروی کار به عنوان سرمایه ملی، یکی از وظایف مدیر منابع انسانی در بنگاه اقتصادی صیانت از نیروی کار و ایمن سازی محیط کار است.

وی بر تاثیر مستقیم ایمنی در افزایش بهره وری نیروی کار و بازده اقتصادی واحدهای صنعتی تاکید کرد و افزود: ارتقا و اعمال مدیریت ایمنی باعث بهبود شرایط کار، ترویج فرهنگ ایمنی، بهبود شاخص های بهره وری نیروی کار می گردد.

سنجری از تکلیف قانونی که در فصل چهارم قانون کار مواد ۸۵ تا ۱۰۶به آن پرداخته شده خبر داد و افزود:ماده ۹۱ قانون کار کارفرما را مسئول تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات لازم دانسته و آموزش، نظارت و الزام کارگران به استفاده را تاکید می کند.

وی خاطر نشان کرد:تنها به شعار اول ایمنی بعد کار اکتفا نکنیم و صیانت محوری را سرلوحه کارمان قرار دهیم و بدانیم اختصاص درصدی از هزینه ها در حوزه ایمنی، سرمایه گذاری محسوب می شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتایج تحلیل جرم شناختی جرائم منتج از حوادث ناشی از کار طی سالهای ۹۱ تا۹۳ با نمونه آماری ۱۵۲ کارگری که دچار حادثه شدند را چنین اعلام کرد: ۹۸.۷ درصد حادثه دیدگان مرد بودند، ۷۷درصد متاهل بودند، ۸۳درصد زیر ۴۰ سال سن داشته اند، ۶۵.۸ بیسواد تا سیکل بودند، ۲۷.۶ دبیرستان تا دیپلم، ۶.۶ درصد فوق دیپلم و بالاتر بوده است.

نتایج حوادث بدست آمده از این پژوهش اطلاعاتی شامل:۵.۹ درصد حوادث منجر به فوت ، ۸.۶ قطع عضو، ۲.۶ نقص عضو،۲.۶ سوختگی، ۸۰.۳جراحت و شکستگی، ۸۲.۹ حووادث در نوبت صبح اتفاق افتاده بوده است.

نوع فعالیت حادثه دیدگان جامعه آماری این پژوهش را ۷.۹ کشاورزی، ۱۲.۵ معدن، ۱۴.۵صنعت،۴۱.۴ ساختمان و ۲۳.۷ سایر خدمات می باشد.

بر پایه این تحلیل عامل دخیل در وقوع حوادث ۳۳.۶ بر اثر سقوط از ارتفاع، ۱۹.۷ گیر کردن داخل یا بین اشیا، ۱۶.۴سقوط اشیا بوده است.

این مقام مطلع عوامل موثر در وقوع حادثه به دو بخش انجام اعمال ناایمن و شرایط نا ایمن تقسیم و از ۹۹.۲ حوادث بر اثر سهل انگاری و بی احتیاطی کارگر خبر داد که همان اعمال نا ایمن محسوب می شود.

وی ادامه داد:۱۷.۹ درصد عدم در اختیار قراردادن وسایل حفاظتی  و ۱۶.۹ بکار بردن وسایل بدون حفاظ منجر به وقوع حوادث شده که همان شرایط نا ایمن کار می باشد. وی افزود: ۴۵.۵ درصد حوادث نتیجه عدم نظارت کافی بر کار کارگر منتج شده است.

تشکیل کارگروه تخصصی راهبری ارتقاء ایمنی در استان ، تدوین شاخص های کارشایسته و تبیین نقش ایمنی در ارتقاء بهره وری نیروی کار، الزام شرکتهای بیمه به تخصیص ۵درصد از وجوه دریافتی بیمه مسئولیت به آموطش و ترویج فرهنگ ایمنی، اجباری نمودن اجرای الزلمات سیستم مدیریت HSE در کلیه واحدهای تولیدی و صنعتی، برگزاری دوره های آموزشی ایمنی برای ارتقاء اطلاعات، استفاده از ظرفیت رسانه ها برای آگاه سازی، الزام قانونی کلیه دستگاه ها به استفاده از پیمانکاران واجد شرایط و توسعه مدل خودبارزسی درون کارگاهی مهمترین پیشنهادات مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بهبود وضعیت ایمنی در بنگاه ها و کاهش حوادث ناشی از کار بود که به تشریح آن پرداخت.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله