مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: کشف فرآورده‌های نفتی قاچاق از ابتدای سال جاری تاکنون در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

محمدرضا عابدانی در نشست خبری اظهار داشت: همچنین در این مدت کشفیات فرآورده‌های نفتی از کارت‌های هوشمند نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد دارد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی بیان کرد: هزار و ۵۰۰ مصرف کننده عمده و جزء فرآورده‌های نفتی در استان داریم که به صورت مستمر فرآورده دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۹۷ نفتکش جدید به ناوگان استان اضافه شده است گفت: در حال حاضر تامین و انتقال سوخت با ۲۳۰ دستگاه نفتکش انجام می‌شود و امسال در زمینه حمل و جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی، این شرکت ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه پرداخت کرده است.

عابدانی اظهار داشت: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ میلیون لیتر سوخت جت و هواپیما تحویل شرکت‌های هواپیمایی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌ها و وظایف این شرکت نظارت بر مقدار و کیفیت فرآورده‌های نفتی توزیع شده است افزود: در سال جاری ۶ هزار بازدید از سطح مجاری عرضه و پنج هزار و ۳۰۰ مورد بازدید از کیفیت محصول انجام شده است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: همچنین فعالیت نازل‌ها در جایگاه‌های سوخت به صورت مستمر مورد بازدید قرار می‌گیرد و براساس بازدیدهای صورت گرفته به طور میانگین ۹۵ نازل‌ها فعالیت مستمر داشتند و خرابی نازل‌ها در استان نسبت به کشور ناچیز است.

وی عنوان کرد در زمینه برخورد لازم با تخلفات در توزیع فرآورده‌های نفتی در سال جاری ۱۰ میلیارد ریال غرامت از بخش‌هایی که تخلف کردند، دریافت شده است.

عابدانی اظهار داشت: از جمله اقداماتی که در جهت کاهش قاچاق فرآورده‌های نفتی در حال انجام است، تامین فرآورده نفتی کشور افغانستان به صورت قانونی است که در این راستا از ابتدای امسال تاکنون ۲۲ میلیون لیتر به ارزش چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به صورت خرده فروشی و بیشتر در بازارچه ماهیرود به فروش رسیده است.

وی گفت: در خراسان جنوبی ۲۵ جایگاه سی ان جی داریم که در سال جاری ۶۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل شده و گاز تحویلی رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

عابدانی افزود: یکی از مشکلات خراسان جنوبی، انتقال فرآورده‌های نفتی به وسیله نفتکش‌هاست که مشکلاتی را به لحاظ افزایش تردد آنها در جاده‌های استان ایجاد کرده به گونه‌ای که با هر نفتکش می‌توانیم فقط ۳۰ هزار لیتر فرآورده را به استان منتقل کنیم.

وی بیان کرد: برای کاهش مشکلات انتقال فرآورده‌ها به وسیله نفتکش‌ها، احداث خط انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان به سمت مشهد در دستور کار است که این طرح به انبار نفت بیرجند نیز متصل خواهد شد و با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومان در مرحله کسب مجوز از شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کشور است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: در زمینه مدیریت بحران سرمای زمستان امسال ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر فرآورده نفتی را توزیع کردیم و با تامین سوخت جایگزین واحدهای مرغداری، گلخانه‌ای، واحدهای تولیدی و صنعتی از قطع گاز خانگی جلوگیری شد.

وی افزود: همچنین برای مدیریت بحران سرما و افت فشار گاز سه میلیون لیتر نفت سفید در اختیار جایگاه‌ها و فروشندگی‌های استان قرار گرفت که از این مقدار در بحران سرما ۶۰۰ هزار لیتر توزیع شد همچنین ۹۸ هزار سیلندر گاز در استان توزیع کردیم.

عابدانی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای مدیریت مصرف انرژی در نوروز ۱۴۰۲ گفت: استان خراسان جنوبی در مسیر مشهد مقدس قرار دارد به همین خاطر از یک ماه پیش اکیپ‌های مختلف از جایگاه‌های سوخت استان بازدید داشته‌اند تا اشکالات نازل‌ها به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: همچنین کارت‌های سوخت در اختیار جایگاه‌ها را به شکل مناسب بین جایگاه‌ها توزیع کردیم تا گردشگران و مسافران نوروزی مشکلی در تامین فرآورده‌های نفتی خود نداشته باشند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی از مردم خواست به منظور مسدود نشدن کارت‌های سوخت حتما تا پایان سال جاری یک مرحله از کارت سوخت شخصی خود سوخت‌گیری کنند.

وی گفت: مشکلی در صدور مجوز پمپ بنزین در استان براساس قانون نداریم و در حال حاضر نیز پراکندگی جایگاه‌های سوخت در سطح استان مناسب است.

عابدانی درباره ایمنی انبار نفت بیرجند که در ورودی شهر از سمت شهرستان درمیان جانمایی شده است گفت: تیم کارشناسی از سازمان پدافند غیرعامل کشور بارها از این انبار بازدید کرده و کوچکترین نقص فنی و ایمنی را گزارش نکردند لذا براساس نظر کارشناسان انبار نفت استان به دلیل تجهیزات کامل از نظر ایمنی مشکلی ندارد.