مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: سال تحصیلی جدید همه مدارس استان در هر وضعیتی باز خواهند بود و مدیران و معلمان مدارس، موظف به حضور در محل کار در تمامی روزهای کاری هفته طبق ابلاغ خود هستند.

محمدعلی واقعی روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: تمامی مدارس زیر ۵۰ نفر دانش‌آموز صد درصد به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز هستند و مدارسی که جمعیت دانش‌آموزی بالایی دارند، کلاس‌های درس با ۵۰ درصد دانش‌آموزان و گروه‌بندی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید کلاس بدون معلم نداریم گفت: از ۱۵ شهریور ماه تمامی مدارس در همه مناطق به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امسال حدود ۱۶۵ هزار دانش‌آموز دختر و پسر در سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در استان خراسان جنوبی مشغول فرا گرفتن علم و دانش و مهارت‌های زندگی می‌شوند.

وی افزود: روز شنبه پانزدهم شهریور ماه در استان ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز کلاس اولی آغاز سال تحصیلی جدید را جشن می‌گیرند.

واقعی گفت: تاکنون دوره آموزشی تولید محتوای الکترونیک برای چهار هزار معلم استان به میزان ۱۶ ساعت برگزار شده و سال تحصیلی گذشته، ۵۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی به منظور ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای و شغلی فرهنگیان استان برگزار شد.

وی بیان کرد: کتاب‌های درسی دوره ابتدایی به صورت کامل در اختیار ادارات و مدارس قرار گرفته و در حال حاضر توزیع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در حال انجام است و تاکنون ۸۰ درصد اولیا کتاب‌ها را از مدارس تحویل گرفتند.

وی افزود: آموزش‌ها در سال تحصیلی جدید با توجه به وضعیت شیوع کرونا به شکل حضوری و غیرحضوری ارائه می‌شود که در روش غیرحضوری آموزش‌های مکمل به شیوه تولید محتوای الکترونیک، درس‌نامه و بسته‌های آموزشی به ۲ شکل آنلاین و آفلاین در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق روال هر سال پروژه مهر «بازگشایی مدارس» را داریم اما سال تحصیلی جدید ۲ هفته زودتر از موعد مقرر در روز شنبه ۱۵ شهریورماه مدارس بازگشایی می‌شوند.

وی همچنین گفت: بخشی از پروژه‌های آموزشی قبل از مهرماه تکمیل و افتتاح می‌شود اما همچنان با چالش کمبود ۷۰۰ کلاس درس در سطح استان مواجه هستیم.

واقعی بیان کرد: ۴۱ مدرسه دو نوبته در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۳۸ مدرسه در بیرجند، ۲ مدرسه در طبس و یک آموزشگاه در قاین فعالیت می‌کنند.

وی گفت: برای آغاز سال تحصیلی جدید کلاس‌های درس نیازمند تجهیزات و ملزومات آموزشی هستند و به همین دلیل تاکنون سه میلیارد تومان تجهیزات اداری و آموزشی برای همه مدارس و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات ویژه هنرستان‌های استان خریداری شده است.

وی افزود: برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا نیز ضد عفونی مدارس در دستور کار است و از ابتدای شیوع این ویروس و در ۲ مرحله یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بین مدارس خراسان‌ جنوبی برای خرید لوازم بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده توزیع شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر پیگیر هستیم تا از اعتبارات دیگر وزارت آموزش و پرورش برای ضد عفونی جذب کنیم و در اختیار مدارس استان قرار دهیم چون صیانت از سلامت و امنیت جسمی و روانی دانش‌آموزان اولویت اصلی آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۷۴۴ نوآموز ورودی جدید به مدارس در سامانه مربوط برای طرح سنجش سلامت ثبت‌نام کردند که تاکنون ۱۱ هزار و ۵۱۴ نوآموز بدو ورود به دبستان در این طرح با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ارزیابی و از این تعداد یک ‌هزار و ۳۷۵ نوآموز برای بررسی بیشتر به پایگاه‌های تخصصی ارجاع شدند.

واقعی گفت: کودکان پیش دبستانی هم از اول مهرماه در این طرح ارزیابی می‌شوند و در سال تحصیلی جدید ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز کلاس اولی در خراسان‌ جنوبی تحصیل خود را در مراکز آموزشی آغاز می‌کنند.

وی افزود: ۷۰۰ معلم پایه اولی به شکل اختصاصی در مدارس استان به کارگیری شده‌اند که برای کیفیت بخشی به پایه اول تحصیلی و جلوگیری از تکرار پایه، نخستین بار در کشور در خراسان‌ جنوبی معلم پایه اول به صورت اختصاصی و جذبی در مدارس دارای مدیر مستقل انتخاب شدند و تدریس این پایه به صورت تخصصی است.