#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان برای احداث خط انتقال و تامین برق مورد نیاز ولایت فراه افغانستان و مناطق هم‌مرز با استان آماده همکاری با این کشور است.

جواد قناعت روز پنجشنبه در نشست مشترک با “ملانور محمد روحانی” والی ولایت فراه افغانستان که در محل مرز ماهیرود خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: همچنین برای احداث مخازن و صادرات سوخت از طریق خط لوله در سایت مرزی ماهیرود آمادگی داریم.

وی بیان کرد: استان برای صادرات سوخت به افغانستان و تامین بخشی از سوخت مورد نیاز ولایت فراه و همچنین ساکنان مناطق مرزی این کشور اعلام آمادگی می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر استاندارد بودن تمامی کالاهای صادراتی خراسان جنوبی به افغانستان از جمله سوخت، مواد غذایی و مصالح ساختمانی عنوان کرد: مردم استان نیز از همین سوخت استفاده می‌کنند و تاییده استاندارد دارد.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ارزش‌های نظام و حفظ منافع ملی برای همکاری و گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با تمام کشورهایی که به اصول و ارزش‌های انسانی و احترام متقابل پایبند هستند آمادگی دارد.

قناعت اظهار داشت: استان خراسان جنوبی آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه به ویژه افغانستان است به‌همین منظور استان مرزی خراسان جنوبی برنامه‌ها و اقداماتی در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی انجام داده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان استقرار صلح و ثبات در این کشور را عامل مهمی در ارتقای سطح امنیت و همکاری در منطقه و جهان می‌داند و آماده هرگونه کمک و همکاری به منظور ایجاد ثبات و توسعه اقتصادی افغانستان است.

وی تصریح کرد: بر اساس اهداف راهبردهای ایران، این استان آماده کمک به بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی تجاری افغانستان، تقویت شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت، حمایت از همکاری بخش خصوصی، همکاری در بخش آموزش نیروی انسانی متخصص، توسعه فناوری اطلاعات، توسعه ولایت‌های مرز افغانستان نزدیک در ایران، مشارکت در طرح‌های بهداشتی و آموزشی و همکاری‌های علمی و فرهنگی است.

قناعت یادآور شد: مرز ماهیرود مهمترین گذر مرزی در استان خراسان جنوبی و طلایی‌ترین موقعیت در جهت ارتباط حمل و نقل با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.

وی گفت: انتقال  کالا از مرز ماهیرود باعث کاهش مسافت حدود ۵۰۰ کیلومتری در ترانزیت کالا از بندرعباس و چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و اقتصادی کردن ترانزیت کالا از مسیر کشور ایران و در نتیجه رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: بیش از ۹۰ درصد صادرات استان خراسان جنوبی به افغانستان بوده و ۹۷ درصد صادراتی که از استان انجام می‌شود به این کشور صادر می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از کل صادرات ایران به افغانستان به لحاظ وزنی از طریق مرز ماهیرود انجام می‌شود که بیانگیر نقش و موقعیت ویژه مرز ماهیرود در مبادلات تجارتی با کشور دوست و همسایه افغانستان است.

قناعت اظهار داشت: برای همکاری فی مابین و دوطرفه، استان خراسان جنوبی خواستار فعال شدن و رونق همه بازارچه‌های مشترک مرزی استان و افغانستان است یعنی علاوه بر بازارچه مرزی ماهیرود ۲ بازارچه دوکوهانه یا گلورده و میل ۷۳ نیز فعال شود.

وی خواستار همکاری لازم برای احداث مسیر باقیمانده راه میل ۷۸ تا ولایت فراه افغانستان شد و افزود: مجموع این محور ۱۲۰ کیلومتر است که ۶۵ کیلومتر آسفالت شده و پروژه از قلعه‌کاه تا فراه با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است که ما پروژه را سرعت می‌دهیم و نیاز است طرف مقابل نیز همکاری لازم را داشته باشید.

استاندار خراسان جنوبی، ایجاد دفتر صدور روادید در مرز ماهیرود و فراه افغانستان به منظور تسریع و تسهیل در صدور ویزا و انجام امور تجار و سرمایه‌گذاران را پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی برای راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در فراه افغانستان در حال پیگیری است گفت: استان برای برگزاری منظم و مستمر نشست‌های دوطرفه در بیرجند و ولایت فراه و یا مرز ماهیرود برای بررسی مسائل و راهکارهای توسعه همکاری‌ها آمادگی دارد.

قناعت ادامه داد: برای اینکه این بند اجرا شود نیاز است نمایندگان دوطرف نشست‌های مستمر داشته باشند تا مصوبات و صورت جلسه‌ها اجرا شود.

وی با اشاره به آمادگی استان خراسان جنوبی برای افزایش ساعات کاری در مرز ماهیرود و ارائه خدمات و انجام امور تجاری در روزهای تعطیل با همکاری دستگاه‌های اجرایی طرفین اظهار داشت: استان خراسان جنوبی برای واردات کالا از افغانستان به ویژه مواد معدنی و اقلام کشاورزی با استقرار قرنطینه برای برقرای توازن نسبی تجاری با ایران آمادگی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آمادگی استان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مرز ماهیرود و اتباع افغان و توسعه توریست درمانی در استان افزود: همچنین باید اتاق مشترک ولایت فراه افغانستان و استان راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: این استان برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های ساختمان و ابنیه، کشاورزی، معدن، دامپزشکی، فنی و حرفه‌ای و فناوری اطلاعات به کشور افغانستان به ویژه ولایت فراه آماده همکاری است.

وی یادآور شد: انتقال دانش فنی و تجربیات علمی و آموزشی و پذیرش دانشجو از افغانستان در رشته‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی از دیگر مواردی است که برای همکاری با افغانستان در این حوزه‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم.

قناعت از اعلام آمادگی استان برای همکاری و مشارکت در احداث ساختمان اداری و تاسیسات گمرک در طرف مقابل بازارچه‌های مرزی استان و تامین امکانات و تجهیزات و ارائه آموزش‌های لازم به نیروهای گمرک افغانستان خبر داد.

وی تاکید کرد: نمایندگان دو طرف باید نشست‌های ماهانه، منظم و مستمر برای اجرایی شدن مصوبات یا صورت جلسات فی مابین را داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی خطاب به والی فراه افغانستان افزود: از شما به طور رسمی دعوت می‌کنم در سفری به مرکز استان خراسان جنوبی، میزبان شما و هیات همراه باشیم تا از ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری، علمی و دانشگاهی و به ویژه بهداشتی و درمانی استان بازدید کنید.

استاندار خراسان جنوبی امروز برای بازدید از تاسیسات مرزی و بررسی وضعیت مبادلات تجاری به مرز ماهیرود رفت و در این پایانه مرزی با والی فراه افغانستان و هیات همراه دیدار کرد.

استان خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

خراسان جنوبی چهار شهرستان مرزی دارد و گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.

مرز رسمی ماهیرود فعال‌ترین مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی نیز در دستور کار دولت و مدیریت استان است.