vئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند گفت: از ابتدای طرح آرامش بهاری تاکنون بیش از شش هزار مسافر و گردشگر از موقوفه مدرسه شوکتیه و موزه وقف بیرجند بازدید کردند.

در حاشیه بازدید از موزه وقف بیرجند با اشاره به قدمت موقوفه مدرسه شوکتیه بیرجند، اظهار گر : حسینیه امام رضا(ع) بیرجند یا همان مدرسه «شوکتیه» دارای قدمتی ۱۲۶ ساله است.

وی حسینیه امام رضا(ع) را یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و موقوفات شاخص بیرجند دانست و با اشاره به رقبات این مکان، بیان کدد: این مجموعه در حال حاضر ۴۰۰ رقبه دارد.

وی به موزه وقف بیرجند اشاره و اظهار کرد: در این موزه وقف‌نامه‌های خطی قدیمی نوشته شده روی کاغذ، سنگ و پارچه با خط نستعلیق، قرآن‌های خطی قدیمی، عکس از اماکن مقدسه و مشاهیر بیرجند، سکه‌ها و دست نوشته‌های قدیمی نگهداری می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با بیان اینکه سماورهای زغالی، اتوی زغالی، قهوه‌جوش، قلیان، تشت‌های بزرگ مسی، کاسه و بشقاب‌های قدیمی مربوط به دوره قاجار و صفویه و قرن نوزدهم میلادی از اشیاء وقفی این موزه است، تصریح کرد: موزه وقف بیرجند از سوی اداره اوقاف و امور خیریه بیرحند در بنای تاریخی حسینیه امام رضا(ع) در سال ۱۳۸۲ افتتاح شد.

مختاری از اجرای طرح آرامش بهاری در ۸ بقعه متبرکه شهرستان بیرجند و درمیان خبر داد و گفت: امزادگان باقریه، امامزاده سید تاج‌الدین علی(ع)، امامزاده سید محمد نقیب، امامزاده سیدعبدالعزیز علوی، امامزاده سیدابراهیم رضا(ع)، مجتمع فرهنگی ـ مذهبی فریزنوک، امامزاده سیده‌زهرا(س) نوزاد و مجتمع فرهنگی ـ مذهبی مقدر میزبان طرح آرامش بهاری هستند.

وی هدف از اجرای طرح آرامش بهاری را خدمت‌ رسانی مطلوب به زائران و مسافران نوروزی عنوان کرد و افزود: تقویت باور‌های دینی و مذهبی، ارتقای سطح دینی زائران و همچنین تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی کشور از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با اعلام اینکه موزه وقف بیرجند به عنوان نخستین موزه وقف در کشور، همزمان با تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران و گردشگران است، خاطرنشان کرد: از ابتدای طرح نوروزی آرامش بهاری تاکنون بیش از ۶ هزار مسافر و گردشگر از موقوفه مدرسه شوکتیه و موزه وقف بیرجند بازدید کردند.

مختاری برپایی خیمه‌های معرفت را از برنامه‌های ویژه طرح آرامش بهاری ذکر کرد و افزود: امسال نیز خیمه‌های معرفت همانند سال‌های گذشته با برنامه‌های ویژه از جمله مشاوره خانواده، کودک و نوجوان، مشاوره دینی و اعتقادی، تبلیغ چندرسانه ‌ای، غرفه نقاشی، قرآن بخوان جایزه بگیر در سه بقعه شهرستان بیرجند و درمیان برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه از آغاز طرح آرامش بهاری تاکنون بیش از ۲۵ هزار زائر و مسافر از بقاع متبرکه بیرجند و درمیان بازدید کردند، خاطرنشان کرد: از این تعداد زائر بیش از ۵۰۰ نفر در زائرسراها و سوئیت‌های بقاع متبرکه شهرستان اسکان یافتند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله