#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: ابتلا به کرونا در افراد واکسینه شده نیز زیاد دیده می‌شود و حتی موارد بستری در افراد با واکسیناسیون کامل نیز وجود دارد.

مسعود ضیایی  کرد: در هفته‌های اخیر، موارد ابتلا به کرونا و بار مراکز درمانی و بیمارستان‌ها افزایش یافته است و ابتلا در افراد واکسینه شده هم زیاد دیده می‌شود و حتی موارد بستری در افراد با واکسیناسیون کامل نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مرگ و میر در افراد با واکسیناسیون کامل بسیار نادر است، افزود: تب، سرفه، تنگی نفس، لرز بدن، سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ، درد کمر و درد بدن و اختلال بویایی و چشایی از علائم ابتلا به کرونا است.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: ‌تشدید تنگی نفس، تنفس دشوار،  درد قفسه سینه، سرفه شدید خلطه دار، عدم قطع تب پس از پنج روز از شروع بیماری، علائم هشدار برای ابتلا ریه و نیاز به پیگیری و مراجعه به پزشک دارد.

ضیایی ادامه داد: اشباع اکسیژن کمتر از ۹۰ درصد در افراد عادی، اشباع اکسیژن کمتر از ۹۳ درصد در افراد خاص ( نهایت بیماری قلبی و ریوی، کلیوی مزمن و چاق)، درگیری ریوی بیشتر یا مساوی ۵۰ درصد ریه در افراد CT اسکن ریه، فشار خون پایین و یا شوک و کاهش هوشیاری، علائم هشدار برای نیاز به بستری بیماران کرونا یا مشکوک به کرونا هستند.

وی اظهار کرد: این بیماری معمولاً از روز اول تا سوم زیاد می‌شود؛ سپس تا روز ششم بیمار احساس بهبودی می‌کند و مجدد از روز ششم تا دهم شدت می‌یابد، بیماران با احساس بهبودی اولیه نباید گول نخورند و استراحت و درمان را رها نکنند.

ویژگی‌های قرنطینه اصولی

این متخصص عفونی افزود: قرنطینه برای بیمار مشکوک یا قطعی کرونا شامل؛ اتاق جدا، درب بسته با پنجره باز است؛ وسایل سرگرمی به اندازه کافی در اتاق وجود داشته باشد و سرویس حمام و توالت جداگانه باشد و در صورت مشترک بودن سرویس‌ها پس از استفاده فرد مبتلا ضد عفونی شود .

ضیایی اظهار کرد: در رژیم غذایی به نکاتی مانند مصرف مایعات فراوان؛ آب، چای کمرنگ، دوغ، آب میوه و میوه تازه و عدم مصرف آبمیوه صنعتی توجه شود؛ بهتر است تنها یک لیوان شیر به صورت شیر کم چرب ترجیحا شیر پروبیوشیک با خرما، موز یا عسل میل شود.

وی با اشاره به استفاده از سوپ سبزیجات، سوپ مرغ، آش، غذاهای کم چریی، کم ادویه و با شیرینی کم، ادامه داد: غذاهای سرخ شده در رژیم غذایی مصرف نشود و بیشتر غذاها به صورت کبابی شده، آبپز شده و با چاشنی متناسب صرف شود.

ضیایی با بیان اینکه میوه، سبزی، نان و غلات سپوس دار، حبوبات ، ماهی، مرغ و مصرف کم گوشت قرمز توصیه می‌شود، تصریح کرد: انواع مغزها نظیر پسته و بادام و گردو به صورت میان وعده  استفاده شود.

وی با بیان اینکه استراحت و خواب کافی توصیه می‌شود، تصریح کرد: در صورت داشتن کپسول اکسیژن در اکسیژن خون کمتر از یک ربع اکسیژن استفاده شود.

این متخصص عفونی بیان کرد: عرق آویشن، عرق نعناع و عرق بابونه تهیه شود و سه قطره سپاهدانه به جای آب در قلیان خاموش ریخته شود و هر دو ساعت به مدت یک ربع استفاده شود.

ضیایی با بیان اینکه به مدت شش تا ۹ روز در شبانه روز در وضعیت سجده یا رو به شکم خوابیده تا ترشحات ریه تخلیه و ریه‌ها باز شود ، افزود: داشتن روحیه شاد و پرهیز از افسردگی در بهبود مسیر بیماری و بهبود تنگی نفس بسیار مهم و کلیدی است.

وی با بیان اینکه حتما از روش‌های دلخواه برای سرگرمی و پرهیز از افسردگی استفاده کنید، تصریح کرد: زدن ماسک، پرهیز از حضور در اجتماعات و واکسیناسیون توصیه‌های مهم و موثر است.