رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: ۱۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری و پایانه‌های مسافر از شب گذشته در بیرجند ضدعفونی شده است و این کار هر شب بعد از پایان ساعت کار اتوبوس‌ها به صورت مستمر تکرار خواهد شد.

یدالله غلام‌ پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به لزوم پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و اهمیت سلامت شهروندان، ضدعفونی کردن وسایل نقلیه عمومی در شهرداری شروع شده که مطابق توصیه‌های مرکز بهداشت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز برای ضدعفونی کردن ایستگاه‌های اتوبوس برنامه‌ریزی نشده است توصیه کرد: مسافرانی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند ضمن رعایت نکات بهداشتی از دست زدن به نرده‌ها تا حد امکان پرهیز و از دستکش و ماسک استفاده کنند.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند وجود اسپری‌های ضدعفونی را به خصوص در تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون شهری در چنین شرایطی مهم دانست و گفت: با توجه به اینکه تعدادی اسپری‌ مورد نیاز از مرکز بهداشت درخواست شده اما با توجه به کمبود و نبود این ملزومات بهداشتی پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اهمیت سلامت شهروندان نیاز سازمان حمل و نقل بار و مسافر در ملزومات بهداشتی به زودی رفع شود.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، تاکنون ۷۸ هزار و ۸۶۶ نفر به این ویروس مبتلا شده و ۲ هزار و ۵۹۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنان در چین بوده‌اند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز (دوشنبه) گفت: تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران به ۱۲ و تعداد مبتلایان به ۶۴ نفر رسید.

کیانوش جهانپور افزود: از بین موارد بررسی شده از روز گذشته تا ظهر امروز براساس نتایج آزمایش‌های تایید شده تعداد ۱۸ نفر دیگر مبتلا به کووید ۱۹ یا ویروس کرونای جدید شناسایی شدند که از این تعداد ۸ نفر در قم، سه نفر تهران، یک نفر استان همدان, دو نفر اصفهان و دو نفر استان مرکزی بودند و از این افراد طی ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر جان خود را از دست دادند.

این بیماری اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد اما قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌ را کنار بگذارند.

همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند، به سرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان انجام دهند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

شستن مداوم دست‌ها با مایع دستشویی یا ضدعفونی کننده یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.