دکتر ابراهیم محمدی دبیر اجرایی دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی در آبین اختتامیه این رویداد فرهنگی با تشکر از تمام کسانی که یاری‌رسان این همایش بوده‌اند تأکید کرد: این همایش از آغاز روند شکل‌گیری مورد حمایت وزارت علوم واقع شد و پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم نیز در برگزاری آن از هیچ حمایتی دریغ نکرده است.
در ادامه دکتر سیدمحمدحسین قریشی عضو کمیته علمی همایش ضمن اشاره به اینکه فرهنگ در متن دین ، اخلاق ، حکمت و نظام اجتماعی قرار دارد گفت: اعتلا و توسعه جوامع از دالان فرهنگ می‌گذرد و مراد از فرهنگ دانشگاهی تبیین اصول علمی، اخلاقی، رفتاری، گسترش دانش، معرفت، تربیت و پرورش انسان‌های پویا است انسان‌هایی مزین به علم، خرد و اندیشه که حضورشان در اجتماع الگو وتأثیرگذاراست.
وی ادامه داد: به دلایل متعددی دانشگاه از اهداف کلان و ویژگی های فرهنگ دانشگاهی فاصله گرفته است اما اهل اندیشه وخرد در سال‌های اخیر سعی داشته‌اند در مسیر توسعه فرهنگی و اجتماعی وعلمی گام بردارند که به همین منظور دانشگاه بیرجند قطب علمی شرق کشور در راستای تبیین وظایف علمی، آموزشی، فرهنگی و همچنین در راستای اسناد بالادستی بویژه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها تصمیم به برگزاری دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی گرفته است.
دکتر قریشی در ادامه موارد زیر را به عنوان پیشنهاد و مفاد بیانیه دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی بیان کرد:۱) با توجه به امکانات و توان بالقوه دانشگاه پیشنهاد می‌شود؛ دبیرخانه دائمی همایش ملی فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه بیرجند مستقر گردد.
۲) از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌ویژه کمیسیون بررسی نشریات علمی درخواست می‌کنیم تا نسبت به تأسیس و راه اندازی مجله فرهنگ دانشگاهی دردانشگاه بیرجند موافقت نمایند.
۳) از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقاضا می‌شود به تداوم برگزاری همایش (حداقل ۲سالانه) در یکی از دانشگاه های کشور اقدام نمایند.
۴) از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقاضا داریم در بازنگری آیین نامه‌ها به‌ویژه آیین نامه ارتقاء و سایرعواملی که موجب دور شدن دانشگاه‌ها از اهداف و عملکرد دانشگاهی می شوند اهتمام ویژه داشته باشند.
۵) علوم انسانی پیشرو بسیاری از حوزه ‌های علم است لذا تقاضا داریم توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشند.
۶) به نظر می‌رسد نگاه علمی و نقادانه به مقوله فرهنگ دانشگاهی ضرورت تام دارد لذا ازجامعه دانشگاهی تقاضامندیم که با نگاهی علمی و نقادانه به پژوهش‌های علمی وکاربردی در این حوزه اهتمام ویژه داشته باشند.
لازم به ذکر است؛ توسط صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی ۱۰۰ مقاله به دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی ارسال شد که پس از داوری کمیته داوران ۸۰ مقاله تأیید و پذیرش شد.
دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی امروز ششم آذرماه ۱۳۹۸ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.