#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی نگران کننده است، گفت: وضعیت اکسیژن سازی و ارائه خدمات مرتبط به بیماران علی رغم تعداد زیاد بستری‌ها در این استان مطلوب است.

قاسم جان بابایی، امروز چهارشنبه ۷ آبان در حاشیه بازدید از بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند به عنوان بیمارستان اصلی درمان کرونا، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه میزان آلودگی در خراسان جنوبی بسیار بالا است و ۸۰ درصد کسانی که آزمایش کرونا از آنها گرفته می‌شوند پاسخ تست آن‌ها مثبت است.

وی با بیان اینکه به طور فزاینده‌ای شاهد افزایش بار بیماری در خراسان جنوبی هستیم، افزود: در خراسان جنوبی روند رو به رشد شیوع بیماری از چند ماه گذشته تا کنون همچنان ادامه دارد و مراجعات بیماران سرپایی و تعداد افرادی که نیاز به بستری دارند زیاد است.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر مردم رعایت کنند قطعاً در دو هفته آینده این سیکل شکسته خواهد شد و روند کاهشی را شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: وضعیت اکسیژن سازی و ارائه خدمات مرتبط به بیماران علی رغم تعداد زیاد بستری‌ها در این استان مطلوب است.

جان بابایی با بیان اینکه کادر درمانی استان با آگاهی کامل در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: خراسان جنوبی از استان‌های پهناور کشور است و در هر کیلومتر وسعت آن ۴ تا ۶ نفر جمعیت ساکن هستند که ما توقع این حجم بالای بیماری را نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد:  به علت رعایت نکردن مسائل بهداشتی روند شیوع بیماری در این استان صعودی است که شکستن این سیکل با همراهی مردم، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، امکان‌پذیر است.

دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور بررسی وضعیت درمانی استان، به خراسان جنوبی سفر کرده است. بازدید از بیمارستان‌های شهرستان‌های بیرجند و قاینات و حضور در جلسه ستاد دانشگاهی کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از برنامه‌های این سفر است.

 معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر در استان خراسان جنوبی شاهد روند رو به رشد بیماری کرونا هستیم و روزانه تعداد مراجعات بالا رفته است.

قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در بازدید از بخش‌های بیماران کرونایی در بیمارستان‌های ولیعصر (عج) و رازی بیرجند درخصوص روند رو به رشد بیماری در استان گفت: نمونه نزدیک به ۸۰ درصد کسانی که تست سرپایی انجام می‌دهند، مثبت است که نشان دهنده آلودگی بالا در شهر بوده و این نگران کننده است.

وی افزود: تعدادی از استان‌های ما وضعیت قرمز دارند از جمله خراسان بزرگ که شامل خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی است همچنین در این چند روز شاهد افزایش فزاینده بار بیماری در بیماران سرپایی و بستری در خراسان جنوبی هستیم.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: برای ارزیابی وضعیت بیماری کرونا در استان و نحوه ارائه خدمات و همچنین دلجویی از کادر خدوم درمان که در حال ارائه خدمت به بیماران هستند، به این استان سفر کردیم.

وی گفت: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند زیرساخت‌های خوبی را برای مردم فراهم کرده و از نظر کادر درمانی جزو استان‌های خیلی خوب است، همچنین در تامین اکسیژن اقدامات خیلی خوبی انجام شده است.

جان بابایی بیان کرد: ما انتظار داشتیم استانی مثل خراسان جنوبی که جزو استان‌های پهناور ما است، کمترین میزان آلودگی را داشته باشد که متاسفانه به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، این روند رو به افزایش است.

وی افزود: لذا از مردم عزیز خراسان جنوبی تقاضا می‌شود که برای از بین بردن این بیماری از تجمعات خانوادگی و برگزاری مراسم غیر ضروری خودداری کنند و استفاده از ماسک را جدی بگیرند چون شهر بیرجند بسیار آلوده است و فقط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، این پیک را می‌توانیم کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: اگر مردم همکاری کنند، شاید تا ۲ هفته دیگر بتوانیم شاهد کاهش بار بیماری در بیرجند و سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی باشیم.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای تامین اکسیژن پیش‌بینی‌هایی از قبل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شده بود که دستگاه‌های اکسیژن‌ساز وارد استان شده است.

جان بابایی امروز برای بررسی وضعیت درمانی استان خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و از بخش‌های بیماران کرونا در بیمارستان‌های ولیعصر (عج) و رازی بیرجند بازدید کرد.

بازدید از بیمارستان شهدای شهر قاین و حضور در نشست ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا از دیگر برنامه‌های معاون وزیر بهداشت در سفر به خراسان جنوبی اعلام شده است.

در حال حاضر ۱۴ بیمارستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در استان مرزی خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند و تعداد تخت‌های فعال بیمارستان‌های استان در سال‌های اخیر از ۹۰۰ مورد به یک هزار و ۵۰۰ تخت افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲ روز قبل گفت: با توجه به افزایش چشمگیر مراجعه بیماران تنفسی و کرونا مثبت به بیمارستان‌ها به ویژه در شهرستان بیرجند، از اواخر هفته گذشته از ظرفیت سایر بیمارستان‌های بیرجند از جمله بیمارستان رازی، بوعلی و از این هفته بیمارستان میلاد هم استفاده می‌شود تا بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش کنند.

محمد دهقانی افزود: یکی از علل افزایش شمار مرگ و میر، تاخیر در مراجعه به بیمارستان‌ها است لذا کسانی که علائم خفیف دارند به مراکز سرپایی ۱۶ ساعته که برای مدیریت بیماران کرونا در نظر گرفته شده است، مراجعه و کسانی که علائم شدید تنفسی دارند، حتما به بیمارستان‌ها مراجعه کنند تا تاخیر در مراجعه به بیمارستان باعث بروز مشکلات جدی نشود و بیماران به مرحله غیرقابل برگشت نرسند.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، بیش از یک ماه و نیم است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

با تصویب ستاد استانی و تایید ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های ۱۰گانه که از ۲ هفته قبل به این استان بازگشت، یک هفته دیگر تا نهم آبان ماه تمدید شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع کرونا که روز پنجشنبه – اول آبان – منتشر شد، هفت شهرستان‌ این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) هستند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۷ شهریور امسال نیز با سفر به نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی از بیمارستان شهید دکتر احمد آتشدست و ساختمان در حال احداث اورژانس این بیمارستان بازدید کرد.