مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: در چارچوب اجرای طرح جهش آسفالت با اولویت کریدورهای اصلی، آسفالت حفاظتی ۱۷۵ کیلومتر از محورهای استان از ابتدای فروردین‌ سال جاری تاکنون انجام شده است.

اسدالله جلال زاده  افزود: با توجه به بارندگی اواخر اسفند و نیمه اول فروردین ماه طرح اصلاح کیفی رویه آسفالت راه‌های کشور در فروردین‌ماه امسال ابلاغ شد که با استفاده از ظرفیت پیمانکاران، نیروهای اداره‌کل و ادارات تابعه بلافاصله شروع شده است.

وی گفت: برای اجرای این طرح اعتبارات خاصی در نظر گرفته نشده بلکه با استفاده از منابع در اختیار و توان ماشین‌آلات در راستای انجام کارهای امانی انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌ جنوبی گفت: طول راه های استان بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۶۳ کیلومتر است که از این میزان ۵۲۸ کیلومتر بزرگراه، هزار و ۴۳۰ کیلومتر راه اصلی ۲ خطه، سه هزار و ۹۴۷ کیلومتر راه فرعی درجه یک و پنج هزار و ۵۶۳ کیلومتر راه فرعی درجه دوم روستایی است.

وی مجموع راه‌های آسفالته استان را ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر عنوان کرد که هر سال باید رصد شود و افزود: اگر عمر مفید ۱۰ ساله در نظر بگیریم سالی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر به روکش نیاز دارد.

جلال زاده بیان کرد: در حال حاضر پنج هزار و ۷۹۴ کیلومتر نیز راه شوسه خاکی و فرعی در استان وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت مستمر اکیپ‌های راهداری و پیمانکاران برای اصلاح رویه آسفالت راه‌های خراسان جنوبی از ابتدای فروردین‌ و به‌ویژه در شهرستان‌های فردوس، طبس و نهبندان بیان کرد: این اقدامات با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خراسان جنوبی که در مسیر ۲ کریدور اصلی جنوب به شمال، یعنی راه آسیایی بندر چابهار به مرز سرخس و راه ارتباطی استان‌های جنوب و مرکز کشور به خراسان رضوی و مرزهای شرقی و شمال شرقی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان ‌جنوبی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و کاهش حجم سفرها در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری گفت: در این مدت پیمانکاران و همکاران ما به فعالیت خود برای روکش و لکه‌گیری آسفالت محورهای مواصلاتی استان ادامه دادند و این اقدامات همچنان نیز ادامه دارد.

وی، خراسان جنوبی را از استان‌های پیشرو در اجرای آسفالت‌های حفاظتی در کشور خواند و عنوان کرد: از ابتدای فروردین تاکنون ۴۰ کیلومتر اسلاری‌سیل، ۶۲ کیلومتر فوکسیل و  حدود۷۰ کیلومتر روکش آسفالت گرم و ماسه آسفالت در سطح استان انجام شد است.

جلال زاده همچنین از انجام چهار هزار و ۵۰۰ تن لکه‌گیری در این مدت خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا پیش از تعطیلات عید سعید فطر و افزایش میزان ترددها، اقدامات ایمنی لازم را برای تسهیل تردد کاربران جاده‌ای انجام دهیم و پس از این پیک سفرهای جاده‌ای، اقدامات ترمیمی را از سر بگیریم.

وی با اشاره به روزرسانی ایمنی جاده‌های استان افزود: در برنامه ۲ ساله ایمنی تابلوها در کریدورهای اصلی به روزرسانی کامل انجام می‌شود که در شهرستان نهبندان ۹۰ درصد آن انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: به روزرسانی تابلوهای ایمنی جاده‌ها در شهرستان طبس بالای ۸۰ درصد بوده و در شهرستان‌های دیگر هم کار در دست انجام است.

وی عنوان کرد: سیل اواخر اسفند پارسال و فروردین ماه امسال خسارت زیادی به راه‌های استان وارد کرد که حدود ۵۰ میلیارد تومان برآورده شده است.