مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال در زمینه تحقق شعار سال جهش تولید در استان ایجاد ۶۰ هکتار کشت گلخانه‌ای دنبال می‌شود.

عبدالرضا رضایی روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین از طریق اینستاگرام برگزار شد افزود: در حال حاضر ۷۲ طرح گلخانه‌ای در استان خراسان جنوبی به مساحت ۹.۵ هکتار و اعتبار ۲۸۴ میلیارد ریال در دست اجرا است.

وی گفت: این طرح‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند اما تاکنون به دلیل عدم ابلاغ یارانه تسهیلات طرح‌های آنان متوقف مانده و در حال پیگیری است.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای دریافت هرچه زودتر این تسهیلات اظهار داشت: قول‌هایی در این زمینه داده شد که در ماه‌های آینده افرادی که طرح‌های گلخانه کوچک و بزرگ مقیاس دارند بتوانند طرح‌های خود را اجرایی کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای استان اکنون ۷۲.۳ هکتار است که سال گذشته ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای از این سطح برداشت شد.

وی یادآور شد: سال گذشته همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی، تفاهم‌نامه‌ توسعه هزار هکتاری بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی امضا شد که از این میزان ۷۰۰ هکتار برای گلخانه و ۳۰۰ هکتار سایر موارد است و در این طرح تولید ۲۸۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای پیش بینی شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر علاوه بر توسعه گلخانه‌های تجاری که در حال پیگیری است، احداث و توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس در محدوده شهرها و روستاها نیز در دستور کار قرار دارد.

رضا دره کی با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ پروانه تاسیس گلخانه‌ کوچک مقیاس در استان صادر شده است افزود: از این میزان تاکنون ۵۰  واحد با مساحت ۱.۵ هکتار احداث شده است.

وی بیان کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز گلخانه‌های کوچک مقیاس، واحدهای گلخانه‌ای با مساحت کمتر از ۳۰۰ متر مربع اجازه تأسیس و فعالیت دارند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری با حجم اندک و پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای احداث گلخانه کوچک مقیاس می‌تواند در زمینه اشتغالزایی روستاییان سهم بسزایی را ایفا کند.

وی گفت: اکنون ۹۰ طرح گلخانه کوچک مقیاس با اعتبار ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است.

دره کی با اشاره به پیگیری برای ارتقای سطح فناوری گلخانه‌های استان افزود: سطح فناوری گلخانه‌های استان اکنون در وضعیت متوسط قرار دارد که با ارتقای آن می‌توان محصولات را به بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داد.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های خراسان جنوبی بیان کرد: تولید محصولات متنوع و دارای توجیه اقتصادی در گلخانه‌های استان در دستور کار قرار گرفته است.

خسارات متعدد کرونا به گلخانه‌های استان 

وی به خسارت‌های وارده به گلخانه‌های استان در شرایط شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: خسارت وارده به هر بخش از گلخانه‌ها به صورت جداگانه محاسبه و به مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی و همچنین استانداری ارسال شده است.

دره کی افزود: خسارت مالی به بخش سبزی و صیفی گلخانه‌های استان ۳۶ هزار و ۴۹۳ میلیون ریال برآورد شده است.

وی خسارت گلخانه‌داران قارچ در استان را بسیار بیشتر از بخش‌های دیگر عنوان کرد و گفت: در این بخش گلخانه‌داران چهار هزار و ۳۰۰ میلیون ریال خسارت دیده‌اند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های خراسان جنوبی خسارت بخش گل و گیاه در این صنعت را چهار هزار و ۱۰۰ میلیون ریال و گیاهان زینتی، گلدانی و نشائی را نیز حدود سه هزار میلیون ریال اعلام کرد .

وی با اشاره به اینکه همیشه در قیمت خیار و گوجه نوسان قیمت داشته‌ایم اظهار داشت: با آغاز بحران کرونا خرید محصول تا حد زیادی افت کرد تا جایی که قیمت از ۶ هزار تومان به ۲ هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش یافت.

دره کی ادامه داد: همچنین جو روانی پیش آمده برای کاهش مصرف سالاد و سبزی و صیفی‌جات نیز باعث شد قیمت گوجه فرنگی به حدود سه هزار تومان برسد این در حالی بود که حتی با این قیمت هم خریداری وجود نداشت.

وی کاهش ۸۰ درصدی فروش قارچ را برای این گلخانه‌داران بسیار نگران کننده دانست و گفت: بسته شدن فست فودها و رستوران‌ها سبب شد این محصول با کاهش شدید فروش مواجه شود تا جایی که قیمت فروش از ۱۷ هزار تومان در هر کیلوگرم به زیر ۱۰ هزار تومان کاهش یافت.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: اوضاع برای گلخانه‌های دارای گل‌های زینتی بسیار بحرانی‌تر است چرا که این گلخانه‌داران با فروش صفر در اسفند ماه مجبور شدند، بسیاری از بذرها را از چرخه تولید خارج کنند.

وی از رویکرد جدید برای رشد و ارتقای سطح فناوری گلخانه‌ها خبر داد و گفت: کاهش مصرف آب یکی از فاکتورهای مهم برای تولیدات گلخانه‌ای است از این رو در تلاشیم این شاخص را با ارتقای سطح فناوری در گلخانه‌های استان افزایش دهیم.