– رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: مشاوران املاک حق تهیه سند معاملاتی را ندارند و این سندها باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی در سال جاری که در دادگستری کل استان برگزار شد، افزود: چه بسا بسیاری از مشکلات جامعه ناشی از قولنامه‌هایی است که در مشاوران املاک شکل می‌گیرد که در قانون جرم محسوب شده و مجازات هم تعیین شده است.

وی گفت: با ورود به بحث قانون پیش فروش آپارتمان شاهد عملکردهای خوبی در این زمینه هستیم و ابهاماتی که درخصوص دفترچه فنی ساختمان تا پیش از این وجود داشت در حال رفع شدن است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: اینها قوانین بر زمین مانده بود که اکنون با پیگیری دادستان و سازمان بازرسی مراحل اجرایی را در پیش گرفته اما مشاوران املاک هم باید همکاری داشته باشند.

وی گفت: قرار نیست برای هر مشاور املاک یک پرونده در دادگستری تشکیل شود ولی باید از این موضوع پیشگیری کرد که لازمه آن اطلاع‌رسانی، آموزش و اخذ تعهد است.

حجت الاسلام حمیدی عنوان کرد: توافق بین خریدار و فروشنده در دفاتر مشاور املاک نباید تبدیل به سند معامله شود که منجر به معاملات معارض، کلاهبرداری و مشکلات دیگر در جامعه خواهد شد.

وی به سامانه تصمیم و طلاق توافقی اشاره و اضافه کرد: فعالیت این سامانه اقدام خوبی برای مقابله با آسیب اجتماعی طلاق است.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: همه باید دست به دست هم دهند تا با این معضل بتوان مقابله کرد زیرا مشاوره به زوجین و آموزش می‌تواند برای کاهش مشکلات کارساز باشد تا پرونده‌ها منتهی به طلاق نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید به مسایل مربوط به طلاق ورود محتوایی داشته باشیم ادامه داد: سازش می‌تواند نتیجه مطلوبی باشد که از اجرای این طرح‌ها انتظار می‌رود لذا مشاوره هم با نگاه دلسوزانه باید برنامه‌ریزی شود زیرا هدف قانونگذار کاهش آمار طلاق در جامعه است.

وی افزود: نگاه وکلا هم به پرونده‌های خانوادگی باید متفاوت با سایر پرونده‌ها باشد، پس نیاز است جلسات توجیهی با وکلا داشته باشیم تا به کاهش آمار طلاق کمک کنیم.

حجت الاسلام حمیدی گفت: اگر یک وکیل از راه پرونده طلاق درآمدی به دست بیاورد این پول شبه‌ناک است پس باید همت خود را بر کاهش اختلافات خانوادگی متمرکز کنند.

وی در این نشست که جمعی از مدیران استان نیز حضور داشتند، وجود ترافیک در برخی خیابان‌های شهر بیرجند از جمله خیابان طالقانی را یکی از موارد مهم در مدیریت شهری دانست و افزود: با توجه به احداث مجتمع تجاری اداری هلال در خیابان طالقانی نگرانی‌ها از افزایش ترافیک بیشتر شده است.

وی گفت: با ورود شهرداری و توافق هلال احمر مقرر شد که در مجاورت این ساختمان پارکینگ طبقاتی احداث شود و تا زمان تحقق این مصوبه، پایان کار برای ساختمان صادر نخواهد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه کمبود پارکینگ در شهر بیرجند بیداد می‌کند گفت: پارکنیگ‌های موجود که در برخی خیابان‌ها از جمله حکیم نزاری احداث می‌شود ظرفیت محدود برای وسایل نقلیه را خواهد داشت.

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: نیازمند شدید پارکینگ در خیابان‌های طالقانی، منتظری، مدرس و جاهایی هستیم که بافت جمعیتی فشرده دارند.

وی همچنین با اشاره به ساخت مجتمع تجاری اداری هلال در خیابان طالقانی بیرجند گفت: وجود مراکز درمانی، مطب‌های پزشکان و مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجب افزایش گره‌های ترافیکی در این خیابان شده است.

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی بر لزوم اخذ صلاحیت ترافیکی از سوی مشاغل بزرگ، بانک‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مطب پزشکان تاکید کرد و گفت: احداث پارکینگ عمومی در مجاورت مجتمع هلال به کاهش ترافیک خیابان طالقانی کمک می‌کند.

وی همچنین خواستار تعیین تکلیف صنوف آلاینده در شهر بیرجند شد و گفت: باید ترتیبی داد که این صنوف مجوزی در داخل شهر نداشته باشند و با در نظر گرفتن زمین مورد نیاز به محدوده خاص منتقل شوند.

سرهنگ عباسی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اساسی در مرکز استان، کمبود شدید تجهیزات الکترونیکی برای کنترل ترافیک است که در این خصوص نیازمند همکاری بیشتر شهرداری هستیم.

شهردار بیرجند هم در این نشست با تشکر از دادستان برای ورود به موضوع طرح فرزان و تخریب املاک باقیمانده در مسیر اجرای این طرح گفت: بلاتکلفی در صنوف آلاینده، اراضی پادگان ۰۴ و تعیین تکلیف پایانه‌های برون شهری هم نیازمند ورود دادستانی است که امیدواریم شاهد گره‌گشایی از این مباحث در مدیریت شهری باشیم.

محمدعلی جاوید با اشاره به موضوع احداث کمربند سبز در شهر بیرجند اظهار داشت: ایجاد کمربند سبز با این نگاه پیش می‌رود که امکان ورود حاشیه‌نشینی به اطراف شهر نباشد و به دنبال این هستیم که چه خطوطی تعیین کنیم تا محدوده داخل و خارج از شهر را تفکیک کند.

وی گفت: با تهیه خطی در اطراف شهر، بخشی به عنوان مسیل‌های طبیعی، کمربند سبز و معابر شریان‌های اصلی مشخص شده اما برای تعیین تکلیف بخش دیگر باید دستگاه‌های مرتبط از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای ورود پیدا کنند.

شهردار بیرجند افزود: صدور مجوز چاه جدید برای تامین آب کمربند سبز با همکاری شرکت آب منطقه‌ای در محدوده جاده بیرجند به سمت مشهد در دست پیگیری است.

سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی در سال جاری امروز با سه دستور کار گزارش اداره کل بهزیستی استان درخصوص روند اجرایی سامانه تصمیم، بررسی علل اجرا نشدن طرح کمربند سبز مرکز استان و بررسی مشکلات احتمالی ترافیکی ناشی از پروژه هلال در خیابان آیت الله طالقانی شهر بیرجند، برگزار شد.