دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: اکنون ۸۶ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در استان فعالیت دارند که ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر زیر پوشش این مراکز هستند.

محمدرضا حسنی مقدم روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی افزود: پارسال حدود ۴۰۰ نفر از معتادان متجاهر در استان توسط نیروی انتظامی دستگیر و به مراکز درمان ماده ۱۶ (کمپ اجباری ترک اعتیاد) منتقل شدند.

وی گفت: پنج بیمارستان در استان کار درمان کودکان معتاد را انجام می‌دهند و سال گذشته ۲۷۷ معتاد زیر ۱۸ سال در خراسان جنوبی درمان شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر با کمک دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به ویژه برای افزایش سطح آگاهی مردم فعالیت‌هایی انجام شده است که برای ادامه آن نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها و مردم هستیم.

وی گفت: امروز مواد مخدر یکی از پنج آسیب مهم کشور است لذا انجام اقدامات پیشگیرانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بیان کرد: سطح دسترسی به مواد مخدر در استان به پایین‌ترین سطح در کشور رسیده است اما خانواده‌ها باید توجه کنند خطر مواد مخدر کمتر از کرونا نیست.

حسنی مقدم گفت: آنچه در رابطه با حوزه مقابله در حال انجام است باعث شده رشد خوبی در کشفیات مواد مخدر داشته باشیم.

وی اظهار داشت: اولین برنامه پیشگیری و فرهنگی در این حوزه، توقف ورود افراد جدید به عرصه مواد مخدر بوده و حوزه درمان و کاهش آسیب در قدم بعدی است.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ نوع مواد مخدر در جهان وجود دارد گفت: تنوع مواد مخدر و روان گردان‌ها در سطح جهان و به تبع آن در کشور ما در حال افزایش است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای اقدامات مقابله با مواد مخدر چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است.

وی بیان کرد: میزان تولید مواد مخدر سال ۲۰۰۱ در کشور افغانستان ۲۰۰ تن بود و اکنون به بیش از ۹ هزار تن رسیده است.

حسنی مقدم با بیان اینکه سال گذشته ۹۵۰ تن مواد مخدر در کشور کشف شد افزود: سود سرشار و سرسام‌آور از این راه نصیب قاچاقچیان می‌شود لذا اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با مواد مخدر باید موثر باشد تا بازدارندگی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: چشم‌انداز خوبی برای مبارزه با مواد مخدر ترسیم شده است و امیدواریم این برنامه‌ها تاثیر خود را بیشتر بگذارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی عنوان کرد: طرح یاریگران زندگی از سال گذشته ابلاغ شد و در سال جاری یکی از برنامه‌های اولویت‌دار است‌.

وی گفت: امروز مواد مخدر سنتی نیز آلوده به سرب بوده و سهم مهلکی برای بدن است.

وی بیان کرد: شبکه‌های مجازی به شدت در حال تبلیغ مواد مخدر هستند و این در حالی است که اقبال زیادی از سوی نوجوانان و جوانان به این شبکه‌ها وجود دارد.