#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 دکتر مسعود ضیائی رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) با بیان اینکه طی یک ماه گذشته، سویه امیکرون در جهان در حال گسترش و درحال تبدیل شدن به سوش قالب است گفت: به طور متوسط بین ۱۷ تا ۲۱ روز طول می کشد تا امیکرون در یک منطقه سوش قالب شود

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج)  در خصوص تفاوت های امیکرون با دلتا گفت: امیکرون قدرت سرایت پذیری بالاتری نسبت یه دلتا دارد ولی خوشبختانه قدرت بیماری زایی آن خفیف تر است و موارد بستری خیلی کمتر می باشد. از طرفی متاسفانه به دلیل جهش هایی که داشته، واکسن گریزی بیشتری دارد ولی تحقیقات نشان داده که دز سوم واکسن تا حد خیلی زیادی توانسته به افراد ایمنی زایی دهد و از ابتلا پیشگیری نماید. خوشبختانه داروهای معمول همانطور که روی دلتا اثر می کنند روی امیکرون هم تاثیر دارند.

وی افزود: خوشبختانه دو داروی خوراکی تایید  FDA را گرفته که اگر در سه روز اول مصرف شود، می تواند تا حد خیلی زیادی مانع بستری و پیشگیری از موارد شدید بیماری شود. اگر مجوز این دارو ها در کمیته علمی ستاد کرونا تصویب شود، ایران هم اقدام به تولید آن می کند که بعد از چند هفته شاید بتوانیم این داروها را در دسترس داشته باشیم.

دکتر ضیائی در خصوص قدرت سرایت پذیری امیکرون گفت: با توجه به قدرت بالای سرایت پذیری امیکرون، اگر نکات لازم برای کنترل آن رعایت نشود، حتی همان موارد کم بستری نیز زیاد شده و برای بیماران و کادر درمان مشکل جدی ایجاد می کند در نتیجه لازم است تمام تلاشمان را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری انجام دهیم و نوبت سوم واکسنمان را تزریق و اگر واکسن هم نزدیم واکسیناسیونمان را کامل کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: جهت پیشگیری از چرخش ویروس، استفاده از ماسک خیلی مهم است و حتما در کنار واکسن از ماسک استفاده و  در مکان های شلوغ از دو ماسک با جنس مختلف استفاده شود، دوری از اجتماعات و پرهیز از حضور در تجمعات ضروری است. تعداد زیادی بیمار داشتیم که در شب یلدا به کرونا مبتلا شدند، افرادی که علائم خفیف دارند در این مراسم ها شرکت می کنند و باعث همه گیری ویروس می شوند. گسترش ویروس هم باعث جهش می شود این جهش هایی که شاهد هستیم و از آفریقا شروع می شود به دلیل این بود که سطح واکسیناسیون آنجا کم بود. بحثی که زیاد علمی نیست دمیکرون است که یک پزشک هندی مطرح کرده که سرایت پذیری را از امیکرون و بیماری زایی را از دلتا بگیرد و باعث شود که با فاجعه ای رو به رو شویم این مورد استناد علمی ندارد و یک نظریه بوده ولی اتفاقی است که ممکن است روی دهد. خوشبختانه جهش ها همیشه پایدار نیستند ولی اگر این چرخش ها زیاد شوند و ملاحظه نکنیم این اتفاق می افتد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج)  در خصوص علائم امیکرون گفت: علائم شبیه سرماخوردگی مثل آبریزش بینی، گلودرد، سردرد بیشتر دیده می شود. خیلی از علائم آنفولانزا و امیکرون مشترک است ولی ویژگی آنفولانزا این است که خیلی شروع ناگهانی دارد حتی ساعت شروع علائم را بیمار به یاد می آورد و با تب و لرز شروع می شود ولی کوفتگی، سردرد و گلو درد که در آنفولانزا است، در امیکرون هم دیده می شود از طرفی آبریزش بینی، عطسه در سرماخوردگی دیده می شود و یک چیزی بین این دو است فقط بویایی و چشایی که در دلتا بیشتر دیده می شد که از بین می رود در امیکرون شاهد نیستیم و خیلی کمتر است و در آنفولانزا هم نداریم.  آنفولانزا در کسانی که نقص سیستم ایمنی، دارای بیماری زمینه ای و سن بالایی دارند شدید است.

دکتر ضیائی خاطر نشان کرد: بعضی به غلط می گویند اگر کسی به امیکرون مبتلا شود تست های PCR تشخیص نمیدهند که این مطلب غلط است کیت های PCR  تشخیص کرونا را می دهند ولی نوع آن را مشخص نمی کند برای تفکیک نوع کرونا تست اضافه باید انجام شود که خوشبختانه کیت آن را هم داریم و مواردی که مشکوک هستیم را برای امیکرون چک می کنیم. خوشبختانه تاکنون هیچ موردی در استان نداشتیم ولی در کشور موارد آن زیاد شده و حداقل ۳۸ مورد امیکرون تایید شده که در سطح شهرهای مختلف دیده شده است.