رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: با اجرای سیستم‌های نوین، مصرف آب در بخش کشاورزی بنا بر اعلام آب منطقه‌ای از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب به ۸۸۴ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

غلامرضا قوسی،  به رسانه‌های گروهی گفت: بیشترین فراوانی پروژه‌ها در هفته جهادکشاورزی با توجه به اولویت‌ها، پروژه‌های آب و خاک، تولیدات دامی و منابع طبیعی است، زیرا شرایط اقلیمی و گرم و خشک سبب شده است که پروژه‌های آبخیزداری، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و تجهیز اراضی است.

وی افزود: در بحث سیستم‌های نوین آبیاری سال گذشته ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار پروژه در سطح استان اجرا شده است و امسال نیز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار در دست اجرا است و جزو استان‌های نخست در کشور هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با اجرای سیستم‌های نوین، مصرف آب در بخش کشاورزی بنا بر اعلام آب منطقه‌ای از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب به ۸۸۴ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

قوسی به مرمت و بازسازی قنوات اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ۹۴ رشته قنات به طول ۲۴ کیلومتر در استان بازسازی و مرمت شد، امسال نیز حدود ۳۵ میلیارد تومان در مرحله اول از محل اعتبارات ملی برای استان نهایی شده است و آمادگی داریم ۴۰۰ رشته قنات از محل اعتبارات ملی و استانی مرمت و بازسازی کنیم که با بازسازی آن حدود ۲۵ درصد افزایش آبدهی قنوات را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده سهمیه کنسانتره دام استان از ۹ هزار تن در اسفند سال گذشته اکنون به حدود ۱۶ هزار تن رسیده و افزایش چشمگیری داشته است.

قوسی افزود: در ارتباط با تامین علوفه مورد نیاز دامداران با توجه به کاهش بارندگی‌ و تداوم خشکسالی که مراتع از لحاظ تامین علوفه با کاهش شدید مواجه شدند با دستور استاندار در سال جاری قرارگاه تامین علوفه راه‌اندازی شد.

وی گفت: با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در تامین علوفه مورد نیاز دام، حدود ۱۲ هزار تن علوفه خشبی توسط اتحادیه تعاونی دامداران و تعاونی‌های عشایری و سایر دستگاه‌ها مانند بنیاد برکت و بسیج سازندگی در استان تامین شده و در حال توزیع است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: تامین علوفه‌های یارانه‌ای که با ارز دولتی تامین می‌شود از جمله کنسانتره دامی نیز مطرح است که با پیگیری‌های انجام شده سهمیه کنسانتره از اسفند ماه تاکنون افزایش چشمگیری داشته و بین دامداران توزیع می‌شود.

وی افزود: همچنین استمهال تسهیلات دامداران و کشاورزان خسارت‌دیده از دیگر حمایت‌ها است که مجوز آن از سوی بانک مرکزی صادر شده و براساس آن در مرحله اول جریمه تاخیر اقساط دامداران از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۹ بخشیده می‌شود.

قوسی گفت: مجوز خرید گوشت گوساله نیز اخذ شده است و گوشت گوساله با قیمت ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود، در کنار آن به عنوان مشوق مقرر شد جو و ذرت نیز در اختیار دامداران قرار گیرد.

وی اظهار کرد: مکاتبات لازم برای دریافت اعتباراتی از ستاد مدیریت بحران برای پرداخت خسارت وارده به بخش کشاورزی یا تامین تسهیلات کم‌بهره برای دامداران و کشاورزان نیز انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به ستاد مدیریت بحران اعلام شده است که به محض ابلاغ اعتبار لازم نسبت به پرداخت غرامت‌ها اقدام کند.

وی افزود: تلاش بر این است که سهمیه ۱۲ هزار تن علوفه خشبی و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره در وهله نخست تثبیت شود و با توجه به اینکه هرچه به پایان سال نزدیک شویم تقاضا بیشتر خواهد شد به تبع سهمیه علوفه را افزایش خواهیم داد.

قوسی با اشاره به برنامه خرید تضمینی دام که رییس سازمان امور عشایر ایران هفته گذشته در سفر به خراسان جنوبی اعلام کرد، گفت: مقدمات خرید دام مازاد در استان فراهم شده و از فردا خرید در یکی از شهرستان‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: در زمینه حمایت از دامداران که بیشترین تاثیر و خسارت را از خشکسالی‌ها داشتند، مجوز خرید دام مازاد در هشت استان کشور از جمله خراسان جنوبی دریافت شد.

وی ادامه داد: فقط برای باسکول ۶۰ تنی این پروژه ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هزینه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به نیاز مهم ناوگان حمل و نقل این خلا در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی احساس می‌شد که با جذب اعتبار از این شرکت در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسید.