دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: اخطارهای لازم از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست و دادگستری استان به برخی شهرداری‌ها درباره مدیریت پسماند ارسال شده که در صورت اصلاح نشدن موارد، دادستانی به عنوان مدعی‌ العموم ورود خواهد کرد.

حجت الاسلام علی نسایی زهان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدیریت پسماند ارتباط مستقیم با بهداشت عمومی دارد و با هر مساله‌ای که بهداشت عمومی را به مخاطره بیندازد، برخورد قانونی می‌شود.

وی گفت: با توجه به شرایط پیش رو و شیوع ویروس کرونا شهرداری‌ها باید نسبت به نحوه مدیریت پسماند توجه بیشتری داشته باشند تا بهداشت عمومی به مخاطره نیفتد.

دادستان بیرجند اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برخی از زباله‌گاه‌های استان وضعیت مناسبی ندارند که می‌طلبد شهرداران در اسرع وقت نسبت به اصلاح وضعیت موجود اقدام کنند.

وی افزود: امید می‌رود با همفکری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های ذیربط، مدیریت پسماند در استان به وضعیت مطلوب برسد.

حجت الاسلام نسایی گفت: با هرگونه مشاهده ترک فعل مسوولان در ارتباط با وظایف محوله در چارچوب قانون اقدام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در روزهای اخیر با بیان اینکه محیط زیست استان در حوزه پسماندهای عادی با مشکل مواجه است اظهار داشت: روش دفن زباله مناسب نیست در حالی که قانونگذار می‌گوید پسماند باید از مبدا جمع‌آوری و تفکیک شود همچنین مواد بازیافتی، بازیافت و مابقی کمپوست و به طور بهداشتی جمع‌آوری شوند که متاسفانه این اتفاق در استان ما نمی‌افتد.

حسن اکبری گفت: طرح تفکیک از مبدا با اینکه مصوب شده؛ اجرایی نمی‌شود و هنوز طرح موفقی برای تفکیک زباله از مبدا نداریم به صورت موردی بعضی از شهرستان‌ها اقدامات جزئی دارند ولی عمده پسماند استان به صورت مخلوط جمع‌آوری و به زباله‌گاه‌ها منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر زباله‌گاه‌ها هم مشکل دارند تصریح کرد: زباله‌ها اگر به روش قابل قبول دفن می‌شدند، مشکلات کمتری داشتیم ولی این اتفاق نمی‌افتد و پسماند در زباله‌گاه رها و پلاستیک‌ها توسط باد در طبیعت پخش می‌شود لذا پرندگان و سگ‌های ولگرد در زباله‌ها جستجو و انتقال بیماری را انجام می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از صدور بیش از ۲۰۰ اخطاریه به واحدهای پسماند و زباله‌گاه‌ها در این استان خبر داد و افزود: به دلیل دفن نامناسب پسماند مجبور شدیم برخی شهرداری‌ها را به مراجع قضایی معرفی کنیم.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون پنج شهرداری در خراسان جنوبی به دادگاه معرفی شدند؛ برخی شهرداری‌ها هم به صورت مقطعی اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما تداوم نداشته است و باید به طور مکرر بازدید و اخطار داده شود.