#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماری هاری و گازگرفتگی هفت هزار و ۲۰۰ سگ بدون صاحب و صاحب‌دار در استان علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

محمد اصغرزاده  افزود: با توجه به تعداد قابل توجه سگ‌های ولگرد در استان واکسیناسیون از اهمیت ویژه‌ای برای جلوگیری از برخی بیماری‌ها برخوردار است که در سال جاری ۲۴۰ قلاده سگ بدون صاحب در پناهگاه‌های نگهداری، مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۱۰ قلاده سگ درمان و تعدادی نیز عقیم‌سازی شده‌اند تصریح کرد: بیماری هاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و حیوانات محسوب می‌شود  و سالانه خسارات بهداشتی، اقتصادی و زیست محیطی فراوانی را تحمیل می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: این بیماری می‌تواند در جوامع ‌ انسانی از طریق سگ‌ها و گربه‌های بدون صاحب به انسان منتقل و در صورت عدم مراجعه به موقع به مراکز بهداشتی منجر به مرگ شود.

وی یادآور شد: با پیشگیری از شیوع بیماری‌ شاهد کاهش هزینه‌های درمان و ارتقای سطح بهداشت عمومی در جامعه انسانی و جمعیت دامی کشور و همچنین حفظ گونه‌های جانوری در حیات وحش به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه کشور خواهیم بود.

اصغرزاده افزود: بر اساس گزارشات شهرستانی جمعیت حال حاضر سگ‌های صاحب‌دار و نگهبان گله در استان ۹ هزار و ۵۰۰ قلاده است و صاحبان دارای سگ‌های خانگی و نگهبان می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی بخش خصوصی دامپزشکی نسبت به انجام واکسیناسیون و مصرف داروی ضد انگل که سالی یکبار باید انجام شود اقدام کنند.