مرتضی ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی  در کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ اظهارکرد: از جلسه قبلی کمیته استانی تا کنون ۴ جلسه کمیته کارشناسی برای بررسی طرح های متقاضیان برگزار شده است.
وی ادامه داد: در این جلسات ۱۰۰ طرح به مبلغ ۳۱۵ میلیارد تومان مصوب شده است.
وی مجموع اعتبار اختصاص یافته بند الف تبصره ۱۸ به استان را تا کنون ۹۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این رقم ۴۴۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات نقدی و ۴۸۹ میلیارد تومان اسناد خزانه می باشد.
وی بیان داشت: تاکنون به ۱۰۵ طرح مبلغ ۳۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
به گفته وی تا کنون میزان پرداخت تسهیلات تخصیصی در استان ۷ درصد بوده است.
وی عنوان کرد: در جلسه گذشته روند معرفی طرح ها به کمیته کارشناسی خیلی کند بود که با پیگیری های دبیرخانه و کمیته کارشناسی طرح های معرفی شده روند رو به رشدی داشته است.
وی تاکید کرد: در گام بعدی نیازمند همراهی و همکاری بانک های استان در پرداخت تسهیلات هستیم.
وی بیان کرد: آخرین مهلت جذب تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ تا پایان اسفندماه سال جاری اعلام شده است.
وی به گزارش وضعیت مانده اعتبارات دستگاه های اجرایی اشاره کرد و افزود: اعتبار تخصیص یافته به جهادکشاورزی استان یک هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال اعتبار نقدی و دو هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال اعتبار اسناد بوده که ۵۹ طرح با یک هزار و ۸۲۹ میلیارد ریال در کمیته استانی برای متقاضیان به این دستگاه مصوب شده است.
وی با بیان اینکه ۱۲ طرح با ۱۱۳.۸ میلیارد ریال تسهیلات به آنها پرداخت شده است، گفت: درصد پرداخت به تخصیص دستگاه ۶ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه استان تا کنون مربوط به جهادکشاورزی بوده است، بیان داشت: امیدواریم در روزهای آتی روند جذب تسهیلات این دستگاه تسریع شود.
ذاکریان مجموع تسهیلات اداره کل صنعت، معدن و تجارت را دو هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از این میزان ۹۵۳ میلیارد ریال نقدی و هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال اسناد بوده است.
وی عنوان کرد: تا کنون ۳۱ طرح به مبلغ دو هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال در کمیته استانی برای طرح های حوزه صمت استان مصوب شده که تنها به یک طرح به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبار نقدی پرداخت انجام شده است.
به گفته وی در حوزه صمت استان سه طرح برگشتی از بانک های استان داشته ایم و درصد پرداخت این دستگاه به ۱۰.۵ درصد رسیده است.
وی میزان اعتبار تخصیص یافته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را ۶۷۲ میلیارد ریال اعلام کرد و بیان داشت: از این میزان ۳۹۶ میلیارد ریال نقدی و ۲۷۶ میلیارد ریال اسناد خزانه است و برای این دستگاه ۸۹ طرح به مبلغ ۵۶ میلیارد از محل اعتبارات نقدی در کمیته استانی مصوب شده است.
وی اضافه کرد: تا کنون به ۳۶ طرح به مبلغ ۱۹.۹ درصد تسهیلات پرداخت شده و تا کنون تنها ۵ درصد تسهیلات نقدی این حوزه پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه ۷۱۱ میلیارد ریال اعتبار نقدی طرح نهضت احیا نیز به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تخصیص یافته است، بیان داشت: ۴۱۹ میلیارد ریال نیز اسناد خزانه در اختیار این اداره کل می باشد.
وی با اشاره به اینکه ۱۷ طرح متقاضیان مرتبط با این اداره کل با مبلغ ۴۹۲ میلیارد ریال تا کنون در کمیته استانی مصوب شده است، بیان داشت: درصد جذب این اداره کل تا کنون صفر بوده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اعتبار نقدی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات را ۳۵۷ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تا کنون ۵ طرح به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال در کمیته استانی برای این اداره کل مصوب شده و میزان جذب نیز صفر می باشد.
ذاکریان با بیان اینکه اعتبار تخصیص یافته نقدی اداره کل بهزیستی استان ۸۳ میلیارد ریال است، بیان کرد: ۴۹ طرح به مبلغ ۷۶ میلیارد ریال در کمیته استانی برای این اداره کل مصوب شده است.
به گفته وی تا کنون به ۱۳ طرح به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که ۱۸.۲ درصد میزان اعتبار تخصیصی می باشد.
وی تصریح کرد: ۷۴ میلیارد ریال اعتبار نقدی تا کنون به کمیته امداد تخصیص یافته که ۱۰۸ طرح با ۱۴۸ میلیارد ریال در کمیته استانی برای این اداره کل مصوب شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه کمیته امداد با ۸۳.۴ درصد بالاترین میزان پرداختی تسهیلات تبصره ۱۸ را تا کنون داشته است، افزود: به ۴۳ طرح با مبلغ ۶۱.۳ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور