معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۹۹.۵ درصد نوزادانی که نیمه نخست امسال در استان متولد شدند زیر پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند.

اعظم احمدی شادمهری افزود: در این مدت هشت هزار و ۸۱ نوزاد بدو تولد زیرپوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند که از این مجموع ۱۰۵ کودک به مرحله تشخیص معرفی شدند.

وی اظهار داشت: پس از ارزیابی تشخیصی، ۲۱ کودک به مرحله مداخلات توانبخشی و دارویی ارجاع شدند و در نهایت سه کودک مورد مداخلات طبی (دارویی) قرار گرفتند.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای امسال ۱۸ کودک، دچار کم‌شنوایی، ملایم تا عمیق، شناسایی و تحت مداخلات توانبخشی قرار گرفتند که سمعک نیز دریافت کردند.

وی با بیان اینکه ۱۶ سمعک بصورت رایگان به کودکان بی‌بضاعت از طریق اداره کل بهزیستی استان تحویل شده است یادآور شد: همچنین هشت کودک در مرحله کاشت حلزون هستند.

احمدی با تاکید بر اینکه ۹۹ درصد کودکان کم‌شنوا و ناشنوا به صورت طبیعی از مادر متولد می‌شوند گفت: اختلالات شنوایی به عنوان شایع‌ترین معلولیت مادرزادی در بدو تولد است و هر گونه اقدام پیشگیرانه و مداخله‌ای در این زمینه اساسی و ارزشمند محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: سن تشخیص ناشنوایی در کشور بین ۲.۵ تا ۳ سالگی است که در این سن اقدامات طبی و توانبخشی نتایج چندان مثبتی به همراه ندارد و فرد دچار مشکلات زبانی و ارتباطی به دنبال آن مشکلات تحصیلی، اجتماعی، روانی، شغلی، فرهنگی و اقتصادی می‌شود لذا بار سنگین اقتصادی و اجتماعی بر جامعه وارد خواهد شد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان خراسان جنوبی با اشاره به شروع برنامه غربالگری شنوایی در استان از نیمه دوم سال ۸۷ گفت: اکنون این برنامه ۹۸ درصد جامعه هدف را پوشش می‌دهد که در سه مرحله بیماریابی، تشخیص و مداخله انجام می‌شود.

وی افزود: اکنون خراسان جنوبی، دارای ۱۹ دستگاه غربالگر شنوایی مجهز و پیشرفته برای  اجرای برنامه غربالگری شنوایی است.

احمدی از فعال بودن ۲۰ مرکز غربالگری شنوایی در بستر زایشگاه‌های استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۶ مجری غربالگر آموزش دیده، ۱۳ مسئول پیگیری، ۶ نفر از شنوایی شناسان استان و تعدادی از متخصصین ENT (گوش و حلق و بینی) و اطفال در برنامه غربالگری شنوایی خراسان جنوبی همکاری دارند.