معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: سهل‌ترین و کم‌هزینه ترین راه برای مشارکت سیاسی مردم، شرکت در انتخابات است و رسانه‌ها، تریبون‌داران و متنفذین با استفاده از فرصت‌های در اختیار، مردم را به مشارکت گسترده در انتخابات تشویق کنند.

«ناصر خوش خبر» روز شنبه در بیست و هشتمین نشست شورای اطلاع‌رسانی استان خراسان جنوبی افزود: هرچه میزان آگاهی مردم نسبت به اهمیت انتخابات و نقش آن در تعیین سرنوشت کشور بالاتر رود و آن را فرصتی مقتضی بدانند، حضور و مشارکت آنها بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه کارنامه خراسان جنوبی در نظام جمهوری اسلامی روشن و مشخص است گفت: حضور و مشارکت مردم استان در انتخابات گذشته همواره قابل تقدیر بوده است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد؛ با وجود مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه استان، در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز برگ زرین دیگری در تاریخ منطقه و نظام رقم بخورد.

وی قانون و قانون‌مداری را از ملاک‌های اصلی انتخابات برشمرد و گفت: رفتارهای ما باید در چارچوب قوانین حاکم بر نظام باشد تا سلامت انتخابات تضمین شود.

خوش خبر افزود: سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت، چهار رکن اساسی در هر انتخاباتی است که همگی در سایه قانون به خوبی محقق می‌شوند.

وی اعتماد مردم را از عوامل تاثیرگذار بر مشارکت عنوان و تصریح کرد: مردم ما همواره به برنامه‌های نظام و دولت اعتماد داشته‌اند و با وجود مشکلاتی که در حوزه معیشت و مسایل اقتصادی وجود دارد، هیچ گاه منافع نظام را با خواسته‌های خود معامله نکرده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: رسانه‌ها و تریبون‌داران می‌توانند با انسجام، تعامل و همپوشانی نسبت به اطلاع‌رسانی درست درخصوص خدمات نظام، به تقویت اعتماد عمومی کمک کرده، توطئه‌ها و تهدیدهای دشمنان را در این زمینه خنثی کنند.

وی ادامه داد: فضای استان از ۱۸ اسفند ماه جاری انتخاباتی می‌شود و براساس برنامه زمان‌بندی انتخابات، به محض ابلاغ دستور وزیر کشور به فرمانداری‌ها، فعالیت‌های مربوطه با تشکیل هیات‌های اجرایی آغاز خواهد شد.

خوش خبر گفت: ثبت‌نام داوطلبان عضویت در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر به طور رسمی از روز چهارشنبه بیستم اسفند آغاز می‌شود و مدت تعیین شده برای ثبت‌نام افراد متقاضی در انتخابات شورای شهر هفت روز است.

وی با تاکید بر اینکه برای ثبت‌نام چهار روش الکترونیک و حضوری در نظر گرفته شده است گفت: ثبت‌نام از طریق اپلیکیشن موبایلی (بارگذاری شده در پورتال وزارت کشور) و دریافت کد رهگیری و مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن آن، ثبت‌نام از طریق نسخه دسکتاپ (کامپیوتر) و دریافت کد رهگیری و مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن آن، ثبت‌نام از طریق دفاتر پیشخوان دولت و دریافت کد رهگیری و مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن آن و ثبت‌نام از طریق مراجعه حضوری به فرمانداری شهرستان از ساعت ۸ تا ۱۸، شیوه‌هایی تعیین شده برای ثبت‌نام متقاضیان است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، اصل شناسنامه عکس‌دار و تصویر تمامی صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی و تصویر آن برای مردان، یک قطعه عکس ۴ × ۳ جدید، اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر فوق دیپلم یا معادل آن برای داوطلبان شورای شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعیت و مدرک لیسانس یا معادل آن برای داوطلبان شورای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت از مدارک لازم برای ثبت‌نام است.

وی افزود: اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همچنین اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری (جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه) برای برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر از دیگر مدارک مورد نیاز است.

وی اظهار داشت: براساس اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور، کسانی که سابقه یک دوره کامل عضویت اصلی شورا را داشته باشند، به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند، از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.

خوش خبر با اشاره به اینکه طی روزهای آینده، فضای کشور و استان به سمت انتخابات خواهد رفت افزود: باید با برنامه‌ریزی صحیح و بسترسازی مناسب، مردم را به حضور و مشارکت در انتخابات ترغیب کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص دستور کار دیگر این نشست درباره مرور اقدامات کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ضمن تشکر از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه آگاهی‌بخشی عمومی گفت: باید متناسب با نیاز جامعه هدف، شیوه‌های جدیدی را برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی در دستور کار قرار دهیم.

رییس شورای اطلاع‌رسانی استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در همه امور، کارهای پیشگیرانه کم‌هزینه‌تر است تصریح کرد: اگرچه در شرایط فعلی، وضعیت خوبی داریم و آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان کاهش یافته اما باید مراقبت کنیم که این موقعیت پایدار بماند.

وی با اشاره به روزهای پایانی سال و شروع سال نو اظهار داشت: برخی آداب و رسوم و مناسبت‌هایی که پیش رو داریم، دورهمی‌هایی را می‌طلبد که چنانچه مراقب نباشیم و دستورالعمل‌ها را نادیده بگیریم، باعث و بانی شیوع دامنه بیماری خواهیم بود.

خوش خبر با بیان اینکه تصمیمات ستاد ملی کرونا، تکلیف سفرهای نوروزی را روشن کرده است گفت: براساس آخرین تصمیمات ستاد در جلسه امروز، ورود به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و در مابقی شهرها هم سفر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مقدور است.

وی بیان کرد: تصمیمات نهایی برای ممنوعیت ورود به شهرها، تابع رنگ‌بندی‌ها در ایام پیش روست و بنا به شرایط تغییر می‌کند.