رییس دانشگاه شهید مطهری گفت: انقلاب اسلامی هویت و ملیت ایرانی را زنده کرد و این هویت ملی سبب ایجاد اعتماد به نفس و در نتیجه خلاقیت، نوآوری و شکوفایی در کشور شد.

فرهاد ملک‌شاهی روز شنبه در جشنواره تجلیل از جهادگران علم و فناوری استان خراسان جنوبی افزود: نماد بیرونی هویت ملی و ایجاد اعتماد به نفس ریشه در برانگیختگی علمی یعنی توسعه علم ژنتیک، تولید موشک، علم نانو و سایر دارد.

وی عنوان کرد: انقلاب یک گوهر بی‌بدیل در تاریخ ایران است که هویت را زنده کرد و در نتیجه موجب شد کشور در رتبه‌ای از مراتب علمی و نظامی دنیا قرار بگیرد.

رییس دانشگاه شهید مطهری گفت: انقلاب اسلامی کارکردی برای ایران هم داشت و آن ایجاد اعتماد به نفس ملی بین آحاد جامعه بود و همچنین هویت ملی را به عنوان رکن اصلی فرهنگ بوجود آورد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری از نخبگان، مخترعان و مبتکران به عنوان نعمت متوالی و متواتر انقلاب یاد کردند و دغدغه خود را کفران این نعمت‌ها می‌دانند.

ملک‌شاهی اظهار داشت: مخترع و مبتکر نباید در دست اندازهای اداری دچار یاس شود بلکه باید با حمایت مسوولان و توسل به منبع خیر، مسیر را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه فرزند کمتر زندگی بهتر کفران این نعمت بود ادامه داد: باید از تبادل فرهنگی بین اهل سنت و شیعه استفاده کرد.

رییس دانشگاه شهید مطهری در ارتباط با مخترعان و مدیریت حوزه نخبگانی کشور اظهار داشت: همانطور که یک ورزشکار افتخار می‌کند ایرانی است یک نخبه هم می‌تواند همین نقش را داشته باشد و به ملیت، مذهب و ایرانی بودن خود افتخار کند.

وی با بیان اینکه بین حوزه علم و فرهنگ باید تبادل صورت بگیرد عنوان کرد: علم موجب تقویت هویت ملی و هویت ملی موجب تقویت علم می‌شود و باید دانشمندان و نخبگان به ایرانی بودن خود افتخار کنند.

ملک‌شاهی تاکید کرد: مخترعین ایرانی باید بدون دغدغه و ملاحظه شکرگزار اسلام و انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه باشند چون این نعمت به واسطه انقلاب اسلامی و خون‌آوردهای آن ایجاد شده و قبل از انقلاب نبوده است.

وی یادآور شد: در ارتباط با مدیران اولین نکته این است که شکر نعمت متوالی و متواتر انقلاب اسلامی را که ذهن جوانان است را به جا بیاورند.

رییس دانشگاه شهید مطهری با تاکید بر لزوم حراست از ایده مبتکرین و مخترعین گفت: یک ایده گاهی از یک مساله ساده ایجاد می‌شود که اگر ثبت نشود و به نام صاحب ایده سند نخورد دست صاحب ایده را نخواهد گرفت که در نیروهای مسلح این چالش را داریم و باید تدبیری برای این مهم اندیشیده شود.

وی با اشاره به مدیریت حوزه ابتکار و اختراع افزود: اصالت دادن به مخترع دارای ارزش است، در این زمینه محصول ارزشمند، اما ذهن فرد ارزشمندتر از آن محصول است.

ملک‌شاهی ادامه داد: باید اذهان این قبیل افراد به وسیله برگزاری کارگاه‌های آموزش و شیوه‌های تفکر توانمند شود.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه می‌فرماید گاهی جرقه‌ای به ذهن فرد خطور می‌کند که این نصرت الهی است یعنی وقتی به ذهن مخترم یا مبدا مطلب خوب افتاده خدا آن را عنایت کرده و باید از این بابت شکرگزار باشد.

وی تاکید کرد: برای مدیریت حوزه نوآوری باید یک تیم و داور امین، مومن و ایثارگر برای راهنمایی ایده انتخاب شود.

رییس دانشگاه شهید مطهری با گرامیداشت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با بررسی سیر حکومت‌های دینی به این نتیجه می‌رسیم که حکومت دینی به قدمت نظام جمهوری اسلامی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: تا قبل از انقلاب ۲ نظام وجود داشت یک نظام به شکل سرمایه‌داری بود که عده‌ای حاکم و صاحب مال و منصب و عده‌ای تابع ضوابط و مقرراتی بودند که سرمایه‌داران وضع می‌کردند.

ملک‌شاهی گفت: همچنین نظام کمونیسم قبل از انقلاب وجود داشت اما در ۱۰۰ سال اخیر نیازی به معنویت و معناگرایی اتفاق افتاد و صاحبان اندیشه‌های مختلف بروز پیدا کردند.

وی بیان کرد: در این میان به رهبری یکی از پیروان و شاگردان حضرت رسول(ص)، توسط امام امت یک انقلاب ایجاد شد که مدعی است نظام، ساختار و اندیشه دارد که هم برای دنیا و آخرت بشر برنامه دارد.

رییس دانشگاه شهید مطهری عنوان کرد: تفاوت انقلاب اسلامی با دو اندیشه سیاسی و اجتماعی حاکم این بود که یک بُعد اصلی توجه به معنویت ایجاد کرده و برای متفکرین چالش ایجاد کرد.

وی گفت: انقلاب اسلامی به عنوان یک نعمت الهی بر تمام بشریت نه فقط نظم جمهوری اسلامی، دریچه‌هایی از زندگی بهتر را باز کرد.

ملک‌شاهی با بیان اینکه ایران در حوزه نظامی قدرت هشتم دنیا معرفی شده است یادآور شد: یکی از مولفه‌ها در رنکینگ‌بندی قدرت‌های نظامی تعداد نفرات است در حالیکه بسیج و سپاه در این آمارگیری منظور نشده است.

در این جشنواره از مبتکرین، مخترعین و جامعه فرهیخته حوزه علم و فناوری استان تجلیل شد.

همچنین در حاشیه جشنواره جهادگران علم و فناوری، نمایشگاهی از محصولات مخترعین و مبتکرین برگزار شد که ۱۵ شرکت محصولات خود را برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشتند.