#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 سرپرست فرمانداری خوسف گفت: بیش از ۷۰ پروژه نیمه‌تمام در این شهرستان وجود دارد که تکمیل این پروژه‌ها اولویت کاری دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱ است.

محمدعلی ایمانی  افزود: به دلیل پراکندگی بسیار زیاد و کمبود اعتبارات تخصیصی این شهرستان طی سال‌های اخیر بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت به عنوان شاخص اصلی توزیع اعتبارات در نظر گرفته شده است گفت: خوسف به عنوان سومین شهرستان وسیع استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود و فقط ۶ درصد اعتبارات تملک دارایی‌ استان به این شهرستان تخصیص داده می‌شود.

سرپرست فرمانداری خوسف اظهار داشت: به دلیل فاصله بسیار زیاد برخی روستاها با مرکز شهرستان اجرای پروژه‌ها در این شهرستان در مقایسه با سایر نقاط استان که پراکندگی کمتری دارند با هزینه چند برابری انجام می‌شود در صورتی که شاخص اصلی توزیع اعتبار همچنان جمعیت و نه وسعت است.

وی افزود: با توجه به میزان کم اعتبارات تخصیصی، پیگیری جذب اعتبار ملی باید در اولویت کاری دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

ایمانی از پیگیری انتخاب بنیاد مستضعفان به عنوان معین اقتصادی شهرستان خوسف خبر داد و گفت: با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی کارهای اولیه انجام شده و امیدواریم به‌زودی این موضوع محقق شود.

وی اظهار داشت: این شهرستان به دلیل داشتن ظرفیت‌های فراوان در رسته‌های مختلف، قابلیت تبدیل به یک شهر توسعه‌یافته در شرق کشور را دارد.

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: معادن، صنعت، گردشگری، کشاورزی و دامداری ظرفیت‌های مهم شهرستان است که می‌تواند در راستای توسعه منطقه بیش از پیش به‌کار گرفته شود.

وی خام‌فروشی و نبود فرآوری محصولات را یکی از مهمترین نقاط ضعف توسعه این شهرستان دانست و افزود: توجه به فرآوری محصولات کشاورزی و مواد معدنی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

ایمانی بیان کرد: خوسف به عنوان قطب معادن طلای شرق کشور مطرح است لذا ایجاد صنایع فرآوری همچنین شهرک تخصصی طلاسازی که مورد تاکید استاندار در سفر به این شهرستان قرار گرفت در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: کشاورزی به عنوان دیگر ظرفیت توسعه‌ای است که ایجاد گلخانه هم در استفاده بهینه از آب و هم انجام کارهای دانش‌بنیان که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

سرپرست فرمانداری خوسف افزود: امیدواریم دومین مجتمع گلخانه‌ای شهرستان در شهر ماژان به‌زودی راه‌اندازی شود و این موضوع نیازمند توجه دستگاه‌های استانی برای تخصیص اعتبار و تکمیل آن است.

وی با تاکید بر اینکه خوسف در تحقق شعار سال پیشرو خواهد بود گفت: به‌زودی مزرعه خلاقیت و نوآوری کشاورزی به عنوان یک مرکز دانش‌بنیان در محمدیه خوسف راه‌اندازی خواهد شد که می‌تواند نقش مهمی در استفاده از تولید دانش‌بنیان در کشاورزی داشته باشد.

ایمانی اظهار داشت: مجتمع گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مستقر در شهرستان خوسف نیز به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم در راستای تحقق شعار سال است که طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار مهمی را در این راستا انجام داده است.

وی افزود: خوسف به عنوان یک شهر فرهنگی و مذهبی در استان خراسان جنوبی شناخته می‌شود و توجه به اصالت فرهنگی این شهر در هر رشته‌ای باید مدنظر قرار گیرد.

سرپرست فرمانداری خوسف اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان “تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین” از همه ظرفیت‌های لازم برای تحقق شعار استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، در زمینه برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها مشکل خاصی وجود ندارد ولی درخصوص توسعه ارتباطات، ایجاد راه‌های روستایی و تامین آب شرب در برخی روستاها با مشکلاتی مواجه هستیم.

ایمانی افزود: به بیش از ۷۰ روستای شهرستان خوسف با تانکر آبرسانی می‌شود که با پیگیری‌های انجام شده امیدواریم در سال جاری این تعداد روستا کاهش یابد.

وی گفت: درخصوص راه‌های روستایی هشت روستا بالای ۲۰ خانوار فاقد راه دسترسی آسفالت هستند و بیش از ۲۵۰ هزار متر مربع معابر روستایی زیرسازی شده و فاقد آسفالت مناسب است.

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: بیش از ۵۰ کیلومتر از راه‌های شریانی شهرستان نیاز به مرمت و بازسازی دارد همچنین بیش از ۲۵ کیلومتر راه روستایی در دست احداث است.

وی ادامه داد: بسیاری از محورهای اصلی نیز باید مرمت و روکش آسفالت شود که با توجه به میزان تخصیص اعتبارات شهرستانی نمی‌توان برای راه‌های روستایی کار خاصی انجام داد و نیازمند اعتبارات ملی است.

ایمانی گفت: با در نظر گرفتن قیر رایگان در بودجه ۱۴۰۱ و توجه خاصی که به منطقه خواهد شد در سال جاری امیدواریم مقدار مناسبی از سهمیه شهرستان تخصیص و جذب شود.

وی از پیگیری تخصیص اعتبار از محل عوارض و حقوقی دولتی معادن برای رفع مشکلات زیرساختی شهرستان به‌ویژه مسیر دسترسی خوسف به معدن قلعه زری خبر داد و افزود: با توجه به اینکه این مسیر به عنوان مسیر پرتردد هم برای کامیون‌های معادن و هم مردم ساکن در این روستاهاست امیدواریم با تاکید رییس جمهور هرچه زودتر محقق شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۵ کیلومتری بیرجند است.