مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: کسری مخزن آبخوان‌های استان از مهر ۱۳۹۹ تا مهر امسال با افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال آبی ماقبل به ۱۲۵.۲۵ میلیون متر مکعب رسید.

 “سعید سروری” کاهش ۴۸ درصدی بارش در سال آبی گذشته را یکی از عوامل اصلی افزایش ۲۴ درصدی کسری مخزن آبخوان‌های این استان عنوان کرد و گفت: دشت سرایان و بشرویه به ترتیب با کسری مخزن ۱۶ و ۱۴ میلیون متر مکعب بیشترین کسری مخزن استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی متوسط افت سطح آب زیرزمینی آبخوان‌های استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را ۲۵ سانتیمتر اعلام کرد و افزود: بیشترین افت مربوط به دشت خضری جنوبی با ۹۹ سانتیمتر است و دشت‌های سده و چاهک موسویه شمالی با افت‌های ۹۶ و ۵۸ سانتیمتر در رده‌های بعدی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: حل بحران آب به سادگی ممکن نیست و باید یک دوره گذار را طی کنیم؛ دوره‌ای که به دوره ریاضت آبی هم از آن یاد می‌شود.

وی اجرای سند سازگاری با کم‌آبی استان را موثرترین راه برای مقابله با وضعیت موجود دانست و گفت: برنامه سازگاری با کم‌آبی مصوبه ملی است و باید مدیران دستگاه‌های اجرایی به صورت جدی آن را عملیاتی کنند.