نگاهی به فیلم قهرمان به قلم کاظم ایمان طلب منتقد و مدرس سینما.بیرجند.آبان ۱۴۰۰ با توجه به انتشار بیش از ده ها نقد،تحلیل و مرور نویسی(ریویو) و مطالب ژورنالیستی درفضای مجازی درباره فیلم قهرمان ترجیح میدهم به جای نقد فیلم، دلایل خود ،در باب موفقیت های پیش روی قهرمان به ویژه در مراسم اسکار آینده را باخوانندگان در میان گذاشته واز آن جایی که شانس بالایی را برای قهرمان در جشنواره های معتبر سینمایی قائلم، مطالبی به صورت تیتروار ونه تحلیلی طرح مینمایم. نکته اول؛ ؛ قبل از طرح موضوع لطفاً ذهن خود را از اتهام به مسئله ی توهم توطئه نسبت به نگارنده خالی نمایید . نکته دوم همچنان بر این عقیده ام که فیلم درباره الی هنوز بهترین فیلم فرهادی از جنبه های مختلف به شمار می رود. واما دلایل احتمالی کاندیداتوری قهرمان دراسکار پیش رو. ۱؛تعداد بالایی از منتقدین انگلیسی زبان نمره ی ۱۰۰ و واژه ی “تحسین برانگیز” را برای این فیلم ثبت کرده‌اند . ۲؛چندین سایت و نشریه معتبر از جمله اسکرین دیلی نمره بالای ۹۰ و هالیوود ریپورتر با نمره بالای ۷۵ فیلم را موفق ارزیابی کرده‌اند. در نتیجه فضای رسانه‌ای و مطبوعات سینمایی غرب برای این فیلم بسیار مهیا است. ۳:تهیه کننده و پخش کننده این اثر ممنتو فیلم است که تاکنون بیش از ۲۵ کشور جهان تقاضای اکران فیلم قهرمان را برای این کمپانی ارسال کرده اند و این حجم ازتقاضا،درتبلیعات رسانه‌ای یک فیلم درمسیر اسکار موثر خواهد بود. ۴؛ساختار سینمایی فیلم در سطح استاندارد جهانی و باکمترین نقص فنی قرار دارد در واقع گرامر( دستور زبان )سینمایی در فیلم قهرمان کاملاً استاندارد،روان و مورد تحسین می باشد. ۵ ؛دارا بودن قصه ی جذاب، پرکشش و مخاطب پسند به ویژه برای مخاطب جهانی که سرشار از نمادگراییهای بسیار ظریف است .نمادهایی که گاه عیان و اغلب نهفته اند. ۶ ؛بازگشت فرهادی به سبک فیلم سازی واقع گرا با شیوه ی دوربین مشاهده گر که اتفاقاً موردپسند فستیوال های خارجی است. ۷ ؛محتوای فیلم نیز مورد پسند غربی هاست، محتوایی که بیانگر شرایط حال حاضر جامعه ی ایران است. تم و موضوع آن دروغ ، قضاوت و اضمحلال اخلاقی است(دروغ تاثیر پررنگی در زندگی ایرانی‌ها دارد) ۸ ؛لایه ها و نمادهای سیاسی و تاویل پذیری که به فراوانی در فیلم و به درستی در دل قصه کار شده است وبازهم مورد پسند جشنواره های خارجی است، مانند:شغل رحیم در زندان که با رنگ و لعاب، ظاهر زندان را خوب جلوه می دهد //لباسی که رسانه ی ملی به تن رحیم می کند و او را وادار به دروغ گفتن میکند (مسله تبدیل نزول به وام ) // دیالوگ تلخ راننده تاکسی رو به نماینده ی فرماندار// قرار گرفتن نامزد و پسر رحیم پشت فنس بیرون زندان(ازدید فیلم جامعه بیرون زندان هم فرقی با داخل زندان ندارد.) لکنت زبان نسل امروز که نماینده آن پسر رحیم است.//سکانس اول فیلم “بالارفتن از پله ها و برگشتن سریع ازهمان مسیر” که اشاره ای به حوادث ادامه ی فیلم دارد(تاثیر رسانه ها بر معروفیت افراد و نهایتا نابودکردنشان)/ ۹:نشان دادن رفتارهای متناقض در جامعه ایران /رفتار مسئولین با مردم، مردم با مسئولین و مردم با مردم ۱۰؛ بهره بردن از بازیگران ایرانی و اتمسفر لوکیشن ایران و انتخاب آگاهانه نقش رستم و تمدن ۲۵۰۰ ساله ی ایرانی درسکانس اول،درواقع تجربه نشان می دهد اقبال جهانی از آثاری که فرهادی در ایران ساخته ،همیشه بالا بوده است (جدایی ن.س و فروشنده) ۱۰:نتیجتاقوه قهریه زندگی، وشرایط اجتماعی پیچیده، حرکت ناخواسته ی قهرمان به سمت دروغ بخاطر فشارها و بی‌اعتمادی حاکمیت و جامعه بوده که ماحصل این فشارها پنهانکاری است.بنابراین موارد مطروحه به شدت مورد پسند خارجی ها در مسئله ی مشهور سیاه نمایی از جامعه ی ایرانی است. در پایان ؛حواشی ایجاد شده در فستیوال کن و حمله ی رسانه‌های ضد انقلاب به فرهادی بخصوص به انتخاب بازیگرانش و اتهام زنی های فراوان آنها و همچنین عدم حمایت رسانه های داخلی و سکوتشان، باعث شد فرهادی مانند رحیم فیلم قهرمان، میان زمین و آسمان رها شود و احتمالاً جهت ترمیم این حواشی جوایز و تقدیر هایی در اسکار و جشنواره های پیش رو باید نصیب فرهادی گردد. یادآوری….. طرح، قصه و بازیگری (منهای بازی دخترفرهادی)و فیلمنامه (منهای عدم شخصیت‌پردازی برای زن سابق رحیم )کارگردانی ،تصویربرداری و به ویژه تدوین بجا و ریتم فشرده ی فیلم بسیار تحسین برانگیز است. نکته :کلیه ی دلایل فوق نظر شخصی نگارنده در موفقیت احتمالی پیشرو برای کسب اسکار بوده درنتیجه احتمال دارد که هیچ اتفاق مثبتی برای فیلم قهرمان نیفتد.باسپاس.ایمان طلب