معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: باید تعریف درست از بیکاری در جامعه انتشار یابد و برای تامین نیروی انسانی ماهر تلاش شود.

علیرضا حاتم زاده روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران کل پیشین و جدید آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزود: خیلی از کسانی که ادعای بیکاری دارند، فاقد مهارت هستند در حالی که بیکار کسی است که در درجه اول مهارت دارد اما کار ندارد.

وی گفت: ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای باید همراه و نقش تاثیرگذاری در طرح‌های توسعه‌ای استان‌ها داشته باشند که این امر با تامین نیروی انسانی مجرب محقق می‌شود.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: در حوزه فنی و حرفه‌ای ارتقای کیفیت آموزش، عدالت و دسترسی به آموزش و ارتباط با بازار کار از مهمترین اهداف استراتژیک است.

وی گفت: با توجه به این هدف باید بررسی شود که به چه میزان فضا و فرصت را برای حضور نمایندگان بازار کار در مراکز آموزشی فراهم کردیم.

حاتم زاده تصریح کرد: در کنار معادن و محصولات استراتژیک ظرفیت بزرگی به عنوان نیروی انسانی در خراسان جنوبی فعال است که باید از این ظرفیت به نحو احسن در همه حوزه‌ها استفاده شود.

وی اظهار داشت: مردمان خراسان جنوبی سختکوش اما قانع هستند که وظیفه داریم قدردان این مردم بزرگوار باشیم.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خودارزیابی را یکی از مهمترین محورهای مدیریت ذکر کرد و گفت: یک مدیر باید در نظر بگیرد که اگر قرار بود در دهه فجر شهدای انقلاب برای تجدید میثاق حاضر می‌شدند چند نفر از ما مدیران را تایید می‌کردند.

وی گفت: از نظر بین‌المللی مرکز سازمان فنی و حرفه‌ای متعلق به صاحبان کسب و کار است و ‌ملک خصوصی فنی و حرفه‌ای نیست و مدیریت فنی و حرفه‌ای یک مدیریت فرابخشی است.

وی ادامه داد: علم با عمل معنا پیدا می‌کند و این تعریفی است که سازمان یونسکو از سواد و آموزش مطرح کرد و سواد باید تبدیل به تولید ثروت در حوزه های مختلف شود.

حاتم زاده گفت: خراسان جنوبی در سال‌های گذشته همواره دارای شاخص برتر در حوزه فنی و حرفه‌ای بوده که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه با تغییر مدیر باید مدیریت تغییر مد نظر قرار گیرد افزود: این مهم نیازمند نقطه تحولی است و باید سعی شود که گزارش کار ما بیانگر رفع مشکلات از محیط پیرامون باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: خدمات آموزش فنی و حرفه‌ای زمینه‌ساز اشتغال پایدار در استان است و نقایصی را که بعضا در آموزش‌های آکادمیک در بحث مهارت‌آموزی وجود دارد در این مجموعه‌ها رفع نقص می‌شود.

محمد فرهادی افزود: اقدامات موثر در حوزه فنی و حرفه‌ای استان در سال‌های اخیر مشهود است که برگرفته از تعامل با مجموعه‌های اداری و خصوصی است.

مدیرکل پیشین آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در حدود ۱۰ سال مدیریت وضعیت آموزشی ارتقای ۱۰۰ درصدی داشته است گفت: بدو ورود هفت مرکز دارای چارت سازمانی بود که امروز به ۱۷ مرکز رسیده است.

حسین خوشایند ادامه داد: اکنون ۱۲۰ کارگاه آموزشی در این استان فعال است و تعداد حرفه‌های آموزشی از ۲۳۰ به ۵۵۰ حرفه رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۸۰ آموزشگاه آزاد در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند گفت: این آمار در بدو مسوولیت ۹۲ آموزشگاه بود.

وی بیان کرد: در این مدت سعی کردیم در هر شهرستان یک پروژه را پیگیری کنیم و در احداث ساختمان و تجهیز کارگاهی ۱۳ هزار متر مربع ساخت و تجهیز انجام شده است.

مدیرکل سابق آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تمامی آزمون‌های مراکز از حالت کاغذی به آنلاین تغییر یافت تصریح کرد: به‌روز رسانی تجهیزات کارگاه‌های آموزشی از مهمترین اقدامات بوده که حتی از اعتبارات سفارت ژاپن هم استفاده شد.

وی گفت: در حوزه بین‌المللی استقرار مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در ایالت فراه افغانستان پیگیری شد و مراکز فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها، پادگان‌ها و کارخانه‌ها ارایه خدمت کردند.

خوشایند از ایجاد گروه‌های جهادی در جهت خدمات به قشر محروم جامعه خبر داد و گفت: ۱۱۰ عضو جهادی با خدمات فنی و مهندسی در این مدت خدمات رایگان به اقشار محروم ارایه کردند.

مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی هم در این آیین رشد همه جانبه را اولویت روند مدیریتی خود اعلام کرد و افزود: این مهم جز با همراهی و هم افزایی درون و برون سازمانی محقق نمی‌شود.

محمدعلی عرب اظهار داشت: شناسایی دقیق و ‌رفع نیازهای استان فنی و حرفه‌ای استان با توجه به قرارگیری در سال جهش تولید مد نظر خواهد بود تا آموزش به سمت تولید سوق یابد.

وی ادامه داد: تقویت مهارت آموزی، آموزش بر مبنای نیازسنجی، توسعه مهارت‌آموزی در راستای تحقق عدالت آموزشی و ارایه آموزش‌های مهارتی با کیفیت و اثربخش در دستور کار قرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بستر برای توسعه آموزشگاه‌های آزاد بیش از پیش فراهم می‌شود گفت: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌هایی همچون بازارچه مرزی، ۱۸۰ معدن فعال و وجود محصولات استراتژیک است که امیدواریم با تشکیل دپارتمان و مراکز تخصصی آموزش لازم متناسب با این ظرفیت‌ها را فراهم کنیم.