#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

استاندار خراسان جنوبی از فرمانداران این استان خواست برای افزایش آمار واکسیناسیون کرونا و یک درجه تغییر رنگ شهرستان‌ها تا هفته آینده اقدامات ویژه را در دستور کار قرار دهند.

“حمید ملانوری” روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: فرمانداران تمامی شهرستان‌ها موظف هستند تکمیل پوشش واکسیناسیون و تغییر رنگ‌بندی شهرستان خود را در اولویت اقدامات هفته پیش‌رو قرار دهند.

وی گفت: سه شهرستان قرمز استان شامل بیرجند، طبس و قاینات باید تا شنبه هفته آینده به وضعیت نارنجی تغییر رنگ دهند و این مهم با تلاش مسوولان، رسانه‌ها و مردم، شدنی است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با ابتلای هر چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، رنگ یک منطقه قرمز می‌شود و براساس این آمار با کاهش هر یک نفر مبتلا می‌توانیم تغییر رنگ را شاهد باشیم بنابراین با کاستن یک نفر از شمار بیماران کرونایی، شهرستان‌ها از رنگ قرمز خارج می‌شوند.

وی با مخاطب قرار دادن فرمانداران که به‌صورت ویدئو کنفرانسی در این نشست حضور داشتند، گفت: هیچ شهری نباید وضعیت وخیم‌تری پیدا کند لذا تمام وقت خود را بگذارید و برای مدیریت شرایط اقدام کنید.

ملانوری خواستار بمباران تبلیغاتی در این مدت شد و افزود: بمباران تبلیغاتی رسانه‌ها، تلاش فرمانداران، همت مردم و هم‌افزایی و همراهی همه حوزه‌ها در بهبود شرایط موجود نقش بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: کمیته فرهنگی و اطلاع‌رسانی ستاد کرونا و رسانه‌ها می‌توانند با تولید محتواهای ویژه در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: شهرستان‌های نارنجی و زرد هم باید رنگ‌بندی را یک درجه کاهش و شهرستان‌هایی همچون بیرجند که پوشش واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد دارند این آمار را ارتقا دهند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اصل و اساس مدیریت کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و هر جا بر این موضوع دقت شده، آمار ابتلا و مرگ و میر کاهش پیدا کرده لذا روشنگری در این زمینه مورد تاکید است.

وی گفت: درخصوص اطلاع‌رسانی و کار فرهنگی شرایط هر منطقه متفاوت است و سال گذشته هم در زمان برداشت محصولات کشاورزی با افزایش تعداد مبتلایان مواجه بودیم که در این فصل نیز دستگاه‌های مربوطه مثل جهاد کشاورزی، صمت، اصناف و اتاق بازرگانی باید توجه کافی را داشته باشند.

ملانوری افزود: در حال حاضر وضعیت نسبتا مطلوبی داریم اما از آنجا که سه شهرستان استان قرمز است، وضعیت کاملا شکننده و نگران‌کننده است.

وی گفت: در مورد بازگشایی مدارس آنچه در مصوبه ستاد ملی کرونا آمده، مقطع متوسطه دوم از نیمه آبان و متوسطه اول در اول آذر ماه فعالیت می‌کنند و از آنجا که بازگشایی مقطع ابتدایی شفاف نیست استعلام‌های لازم صورت می‌گیرد و نتیجه آن به مردم اعلام خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مسوولیت اجرا و نظارت بر مصوبات متوجه مسوولان متولی است و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ضد عفونی کردن محل آموزش، استفاده از ماسک، جلوگیری از ورود افراد مشکوک به مدارس و واکسیناسیون از نکات مهم قابل اجرا و نظارت است.

وی گفت: گزارش دانشگاه علوم پزشکی حاکی از رعایت بالای ۹۰ درصد در آموزشگاه‌های استان است اما کافی نیست و رعایت در محیط‌های آموزشی باید به ۱۰۰ درصد برسد زیرا اگر یک نفر مبتلا شود خطر ابتلا برای خانواده هم وجود دارد.

ملانوری افزود: رعایت کامل دستورالعمل‌ها، نظارت و برخورد با افرادی که سلامت جامعه را با سهل‌انگاری به خطر می‌اندازند باید مورد توجه همگان باشد تا میزان مبتلایان به کرونا کاهش یابد.

براساس آخرین رنگ‌بندی از امروز (۲۲ آبان) سه شهرستان بیرجند، قاینات و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های نهبندان و بشرویه وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان وضعیت زرد رنگ (متوسط خطر) را دارند