رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برخی از افراد که صلاحیت کافی در امورات پزشکی ندارند در کارهای پزشکی فعالیت و مداخله می‌کنند، گفت: با افرادی که هیچ گونه مجوز رسمی از وزارت بهداشت ندارند، برخورد خواهد شد.

محمد دهقانی فیروزآبادی، امروز ۲ اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: هر ساله یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته ملی سلامت نامگذاری شده است.

وی گفت: شعار امسال هفته ملی سلامت توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان «پوشش همگانی سلامت» است اما با درایت وزارت بهداشت این شعار کامل شده و تحت عنوان «مراقبت‌های بهداشتی اولیه راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» گذاشته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان به خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز دسترسی ندارند و سالانه ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به دلیل هزینه‌های سنگین دچار فقر شدید می‌شوند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه، پایه و اساس بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها است، تصریح کرد: بهداشت و سلامت یکی از اصلی‌ترین نیازهای بشر است و اگر این نیاز مورد خدشه قرار گیرد، در تمام ابعاد وجودی طرف مقابل تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد بهداشت را مقدم بر درمان نمی‌دانند و درمان محور هستند که این خود آسیب‌های جدی به دنبال دارد، افزود: مردم اگر می‌خواهند سلامت آن‌ها تامین شود باید به مراقبت‌های بهداشتی اولیه توجه جدی داشته باشند و با مراقبت‌های اولیه به قسمت عمده‌ای از سلامت خود دست پیدا می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه اگر به سمت مراقبت‌های بهداشتی اولیه برویم به طور قطع در مدیریت هزینه‌ها گام برمی‌داریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چرخه بهداشتی کامل در کشور فراهم شده که تمام جمعیت استان تحت پوشش آن قرار می‌گیرند.

دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: مردم باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و پرونده سلامت خود را تکمیل کنند و اطلاعات آنان در سامانه ثبت شود تا خدمات را به صورت رایگان دریافت کنند.

وی با انتقاد از برخی مداخلات در فعالیت‌های پزشکی، افزود: برخی از افراد که صلاحیت کافی در امورات پزشکی ندارند در کارهای پزشکی فعالیت و مداخله می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تاکنون پزشکانی که مجوزهای لازم برای طب ایرانی و سنتی نداشتند با هماهنگی دادستان به دادسرا معرفی شدند، گفت: کسانی که در خارج از حیطه پزشکی وارد موضوع طب سنتی شدند با حکم دادگاه منع فعالیت شده‌اند.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: با افرادی که هیچ گونه مجوز رسمی از وزارت بهداشت ندارند، برخورد خواهد شد و مردم هم نباید به این افراد مراجعه نکنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر دو نفر متخصص طب سنتی در مرکز استان وجود دارند که در محل آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) بیرجند خدمات را به مردم ارائه می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: سامانه ۱۹۰ نیز آماده دریافت هرگونه شکایت، نقد و پیشنهاد در این خصوص است و شبانه روز پاسخگوی هم استانی‌ها خواهد بود.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله